Annons

De går på djupet med Norma

Kultur och Nöje När Operafabriken i sommar ger Vincenzo Bellinis bel canto-opera Norma går man in på djupet på många olika sätt. Regissören Anelia Kadieva Jonsson liksom titelrollsinnehavaren Leena Malkki vill lyfta fram operans starka kvinnoroller. Dirigenten Jochen Heibertshausen vill finna musikens organiska kärna och musikerna med Gian Marco Sanna i ledningen hittar harmonin i originalstämningen.
Publicerad 19 maj 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
Dirigenten Jochen Heibertshausen, musikern och ledaren för The Geminiani Project Gian Marco Sanna, regissören Anelia Kadieva Jonsson och Operafabrikens Leena Malkki är redo för sommarens opera, Norma.  Foto: Yvonne Erlandsson
Dirigenten Jochen Heibertshausen, musikern och ledaren för The Geminiani Project Gian Marco Sanna, regissören Anelia Kadieva Jonsson och Operafabrikens Leena Malkki är redo för sommarens opera, Norma. Foto: Yvonne Erlandsson

Det är ett unikt internationellt samarbete – skånska Operafabriken tillsammans med brittiska The Geminiani Project och tyska European Artists Association och dirigenten Jochen Heibertshausen – som ska leda fram till premiären av Norma som äger rum den 27 juli på Ystads teater. Samarbetet har redan väckt internationellt intresse.

Som konstnärlig ledare för Operafabriken, producent och sopran i titelrollen har Leena Malkki många olika roller och det har också Norma. Hon är översteprästinna, men också i hemlighet älskarinna till den romerske prokonsuln Pollione som hon har två barn med.

Annons

– Det är en fantastisk roll som jag spontant känner att jag kan identifiera mig med. Norma är en stark kvinna, en ledare, en mor och hon går genom goda och dåliga tider. Hon kämpar för att bära de olika rollerna, och det är en kamp också att leda ett operasällskap och kämpa för det sköna, säger Leena Malkki.

Regissören Anelia Kadieva Jonsson menar att Norma lämpar sig som kammaropera även om de flesta associerar den med en ”grand opera”. För Operafabriken är det ändå en stor grupp med 13 musiker och nio korister plus solisterna i årets opera.

– Norma handlar om människans olika roller, om svåra livsval och inre konflikter. Det är ett psykologiskt drama och jag vill göra en djupdykning i karaktärerna och relationerna dem emellan för att förstå psykologin. Det finns mycket som publiken kan identifiera sig med i dag och genom vår ”close-up” kommer man ännu närmare, säger Anelia Kadieva Jonsson.

I Norma finns också en ovanlig kärlekstriangel. Det handlar om två kvinnor som älskar samme man.

– Men kvinnorna är inte rivaler utan blir vänner. Det blir en vänskap som går bortom rivalitet och detta beskriver Bellini tydligt. Det finns en vänskapsduett som är fantastisk, hjärtslagen slår samtidigt, de har samma andning. Och det är vad jag vill fokusera på, den kvinnliga vänskapen, som i högsta grad behövs i dag, säger Anelia Kadieva Jonsson.

Att Norma spelas i originalstämning (A=432 Hz) är unikt. The Geminiani Project med musikaliske ledaren Gian Marco Sanna har sedan 2012 gjort sig kända genom att endast spela i det som också kallas ”the Verdi pitch”.

– Det är första gången någon gör en hel opera på det här sättet sedan andra världskriget och det finns ett stort intresse, säger Gian Marco Sanna.

När han själv utbildade sig till musiker trodde han det var något fel på instrumenten, men först när han prövade 432 (standarden är numera A=440 Hz vilket är cirka en kvartston högre) kände han att han hittat rätt.

Gian Marco Sanna talar engagerat om Schumannresonansen och de vetenskapliga studier som påvisar hur olika frekvenser påverkar människor.

– Frekvens formar materia och har större påverkan än man tror, säger han och berättar hur försök att spela samma musikstycke med samma musiker påvisat stora skillnader.

Annons

– 432 var mycket lugnande, medan 440 höjde oron, säger Gian Marco Sanna.

När The Geminiani Project med Sanna och tyska European Artists Association med Jochen Heibertshausen träffades uppstod genast musiktycke.

– Vi började förstå att vi har ett gemensamt mål. Och så bestämde vi oss för att förena våra krafter, säger Gian Marco Sanna.

Dirigenten Jochen Heibertshausen är inspirerad av tyske legenden Wilhelm Furtwängler och hans speciella sätt att leda en orkester. Heibertshausen har noga och under många år studerat Furtwänglers sätt att arbeta.

– Jag frågade mig hur det är möjligt att nå det storslaget organiska och färgrika som han nådde. Jag har läst mycket och pratat med folk som varit på hans konserter och jag besökte också Furtwänglers änka, som blev över hundra år och levde 50 år efter hans död. Han var unik och hans sätt att arbeta ger en annan bild av musiken. Det är ett svårt arbete idag att hitta den där tystnaden inom sig som krävs. En dirigent idag har inte så mycket tid, men jag har tagit mig tid, det har tagit mig år att sätta ihop pusslet till en bild som jag kan använda, säger Jochen Heibertshausen.

Norma får premiär på Ystads teater den 27 juli och spelas där även den 29 juli. Den 24 augusti spelas Norma på Palladium i Malmö. Medverkande är Andreas Bigom, Leena Malkki, Madeleine Jostedt-Ulrici, Zaza Gagua, Johanna Fiskaali, Manuel Bjelke med flera.

Yvonne Erlandsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons