Annons

Kritik mot att Skåne missgynnas i regeringens trafikplan

skåne Regeringens fördelning av pengar till järnvägar och vägar missgynnar Skåne. Med sina drygt 1,3 miljoner invånare borde Skåne fått 72 miljarder istället för hälften i långtidsplanen för infrastruktursatsningar.
Publicerad 8 juni 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
Järnvägsstationen i Hässleholm.
Foto: Hans Bryngelson
Järnvägsstationen i Hässleholm. Foto: Hans Bryngelson

Det menar Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, som som gjort en sammanställning av hur anslagen har fördelats mellan Stockholm och Skåne.

Annons

Regeringen tog häromdagen beslut om den nationella infrastrukturplanen för 2018-2029. Drygt 700 miljarder kronor satsas på järnvägar och vägar med betoning på järnvägar.

Inga stora projekt är aktuella före 2024, då flera projekt startar. Den nya stambanan Lund-Hässleholm ska få snabbtåg. Om det blir höghastighetståg är inte bestämt ännu.

Annons

Svenska Järnvägsfrämjandet menar att med en mer realistisk kalkyleringsmodell än Trafikverkets finner man att trafikunderlaget för dem är det dubbla, och att det inte behövs anslag för att finansiera bygget om det görs snabbt på fem år istället för 20 genom att bygga med industriell teknik i stället för konventionell.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons