Kapitalism och altruism
Dan Ariely är professor i beteendeekonomi vid MIT, Massachusetts institute of Technology. Han tittar på varför vi fattar de beslut vi gör och varför vi är irrationella när vi gör det. För irrationella är vi: förmodligen betydligt mer än de flesta tror.
Ariely drar sina slutsatser efter experiment han genomför med hjälp av sina studenter. Han tittar på hur vi reagerar i olika situationer och vilka val vi träffar.
Bland annat har han undersökt om vi lättast motiveras av pengar eller av hjälpsamhet. Testgruppernas medlemmar fick utföra en lätt uppgift på en dator, då de flyttade en symbol från ett ställe till ett annat. Målet var att hinna med så många som möjligt.
Den första testgruppen fick en högre summa för sin medverkan, grupp två en liten summa och grupp nummer tre ombads att delta av hjälpsamhet. Gruppen med bäst resultat var den som jobbade gratis. Sämst gick det för dem som fick dåligt betalt. En gåva fungerade också bra, som till exempel en chokladkaka – så länge man inte poängterade vad den kostat. Då justerade de hjälpsamma sitt tänkande till det ekonomiska och blev missnöjda med att samma chokladbit som de glatts åt tidigare kostat för lite. Ariely visade att det räcker att prata om pengar eller ersättning för att folk ska börja värdera uppgiften i kronor och ören och vilja ha mer. Glädjen över uppgiften var mindre om man fick betalt eller fick reda på värdet på gåvan man fick.
Han upptäckte att det fanns något annat som också var viktigare än ekonomisk ersättning: att uppgiften upplevdes som meningsfull.
I ett experiment bad han folk göra en uppgift på ett papper. Testledaren tittade sedan på resultatet och lade det på hög. Med nästa grupp struntade han i att titta på pappret. En tredje grupp fick titta på när testledaren körde pappret genom en dokumentförstörare utan att titta på det. Att få uppgiften att kännas meningslös gjorde de deltagande betydligt sämre på att utföra den och sänkte motivationen till nästan ingenting – trots ekonomisk ersättning.
Lustigt nog fann Dan Ariely alltså att folk allra helst jobbar gratis. Att få känna sig hjälpsam var en mäktig drivkraft. Att sätta ett pris på en insats skapade missnöje som gjorde att deltagarna inte kände sig värdesatta. Folk kände sig helt enkelt förolämpade av att bli erbjudna ersättning.
Ariley påpekar att samhället borde ta hänsyn till att många föredrar ett ”socialt” snarare än ett monetärt kontrakt. Arielys experiment antyder att folk är mer solidariska och självuppoffrande om man vädjar till generositet och hjälpsamhet än om man erbjuder ekonomisk ersättning. Han säger inte att det går att ersätta pengaekonomin: men att ett ”socialt kontrakt” mellan människor skapar bättre relationer, högre självkänsla och ökad produktivitet är värt att lägga på minnet. Det allra bästa sättet att få ledsna, ineffektiva medarbetare är att få deras arbete att kännas meningslöst, nästan oavsett vad de tjänar.
Ironiskt nog borde kapitalister alltså fundera på att fokusera mindre på pengar och mer på mening och yrkesstolthet om de vill öka produktiviteten inom en verksamhet. Samhället och dess institutioner borde spetsa öronen.