Annons

Ka­pi­ta­lism och al­tru­ism

Krönika Lus­tigt nog fann Dan Ariely allt­så att folk all­ra helst jobbar gra­tis.
Opinion • Publicerad 11 juli 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Dan Ariely är pro­fes­sor i be­te­en­de­ekonomi vid MIT, Mas­sa­chu­setts in­sti­tu­te of Technology. Han tittar på var­för vi fattar de be­slut vi gör och var­för vi är ir­ra­tio­nella när vi gör det. För ir­ra­tio­nella är vi: för­mod­li­gen be­tyd­ligt mer än de flesta tror.

Ariely drar sina slut­satser ef­ter ex­per­i­ment han ge­nom­för med hjälp av sina stu­denter. Han tittar på hur vi rea­gerar i olika si­tua­tioner och vil­ka val vi träffar.

Annons

Bland an­nat har han un­der­sökt om vi lättast mo­ti­veras av pengar el­ler av hjälp­sam­het. Test­gruppernas med­lemmar fick ut­föra en lätt upp­gift på en da­tor, då de flyttade en sym­bol från ett stäl­le till ett an­nat. Målet var att hinna med så många som möj­ligt.

Den första test­gruppen fick en högre summa för sin med­ver­kan, grupp två en li­ten summa och grupp num­mer tre om­bads att del­ta av hjälp­sam­het. Gruppen med bäst re­sul­tat var den som jobbade gra­tis. Sämst gick det för dem som fick då­ligt be­talt. En gåva fun­gerade ock­så bra, som till ex­em­pel en cho­klad­ka­ka – så länge man inte po­äng­terade vad den kostat. Då ju­sterade de hjälp­samma sitt tänkande till det eko­no­miska och blev miss­nöjda med att sam­ma cho­klad­bit som de glatts åt ti­digare kostat för lite. Ariely visade att det räcker att prata om pengar el­ler er­sätt­ning för att folk ska börja vär­dera upp­giften i kro­nor och ören och vilja ha mer. Gläd­jen över upp­giften var mind­re om man fick be­talt el­ler fick reda på vär­det på gå­van man fick.

Han upp­täckte att det fanns nå­got an­nat som ock­så var vik­tigare än eko­no­misk er­sätt­ning: att upp­giften upp­levdes som me­nings­full.

I ett ex­per­i­ment bad han folk göra en upp­gift på ett papper. Test­le­da­ren tittade se­dan på re­sul­tatet och lade det på hög. Med nästa grupp struntade han i att titta på pap­pret. En tredje grupp fick titta på när test­le­da­ren körde pap­pret ge­nom en do­ku­ment­för­stö­ra­re utan att titta på det. Att få upp­giften att kännas me­nings­lös gjorde de del­ta­gan­de be­tyd­ligt säm­re på att ut­föra den och sänkte mo­ti­va­tionen till näs­tan in­gen­ting – trots eko­no­misk er­sätt­ning.

Lus­tigt nog fann Dan Ariely allt­så att folk all­ra helst jobbar gra­tis. Att få känna sig hjälp­sam var en mäk­tig driv­kraft. Att sätta ett pris på en in­sats skapade miss­nö­je som gjorde att del­ta­ga­rna inte kände sig vär­de­satta. Folk kände sig helt en­kelt för­olämpade av att bli er­bjudna er­sätt­ning.

Ariley påpekar att sam­häl­let borde ta hän­syn till att många fö­re­drar ett ”so­ci­alt” snarare än ett mo­ne­tärt kon­trakt. Arielys ex­per­i­ment an­tyder att folk är mer so­li­da­riska och själv­upp­off­ran­de om man vädjar till ge­ne­ro­si­tet och hjälp­sam­het än om man er­bjuder eko­no­misk er­sätt­ning. Han säger inte att det går att er­sätta pen­ga­ekonomin: men att ett ”so­ci­alt kon­trakt” mel­lan män­ni­skor skapar bättre re­la­tioner, högre själv­käns­la och ökad pro­duk­ti­vi­tet är värt att lägga på min­net. Det all­ra bästa sättet att få ledsna, in­ef­fek­tiva med­ar­be­ta­re är att få de­ras ar­be­te att kännas me­nings­löst, näs­tan oav­sett vad de tjänar.

Iro­niskt nog borde ka­pi­ta­lister allt­så fun­dera på att fo­ku­sera mind­re på pengar och mer på me­ning och yr­kes­stolt­het om de vill öka pro­duk­ti­vi­teten inom en verk­sam­het. Sam­häl­let och dess in­sti­tu­tioner borde spetsa öronen.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons