Annons

Ingen bojkott av utländskt kött

Hässleholm En rad matbutiker runt om i landet bojkottar nu utländskt kött för att stötta de bönder som drabbats hårt av torkan.I Hässleholm har butikerna ännu inte hoppat på det här tåget.
Hässleholm • Publicerad 13 juli 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Citygross sålde tidigare endast svenskt kött, men tillhandahåller nu även en mindre del utländskt kött. Från och med vecka 32 upphör däremot kampanjerna för utländskt kött. På bilden syns en tidigare köttgesällutbildning som genomfördes på just Citygross. 	Foto: Hans Bryngelson/Arkiv
Citygross sålde tidigare endast svenskt kött, men tillhandahåller nu även en mindre del utländskt kött. Från och med vecka 32 upphör däremot kampanjerna för utländskt kött. På bilden syns en tidigare köttgesällutbildning som genomfördes på just Citygross. Foto: Hans Bryngelson/Arkiv

Norra Skåne har pratat med några av de större livsmedelsbutikerna i Hässleholm om böndernas problem med torkan och deras vädjan om att köpa svenskt kött.

Ingen av butikerna har hittills valt att bojkotta det utländska köttet, men man berättar samtidigt att försäljningen av svenskt färskt kött dominerar kraftigt. Det svenska köttet står enligt handlarna för mellan 80-90 procent av den totala försäljningen.

Annons

Mattias Johansson som är ställföreträdande butikschef på Citygross i Hässleholm påpekar att det utländska köttet endast är ett komplement och att man endast har svenskt kött i sina annonser.

Han berättar att Citygross fortfarande har stort fokus på svenskt kött, trots att man sedan en tid tillbaka även tagit in det som är utländskt.

Mikael Riedel, affärsområdeschef för färskvaror på Bergendahls säger däremot att man inte kommer att ha några kampanjer på utländskt kött från och med vecka 32.

Samtidigt menar han att frågan inte är helt enkel.

– För en del kött ”har båten redan gått”, konstaterar han och syftar på det kött som redan är på väg hit.

Dessutom påpekar han att man inte kan sälja hur mycket kött som helst.

– Vi kan ju inte helt plötsligt äta dubbelt så mycket. Och dessutom äter vi ju redan för mycket kött.

Mikael Riedel berättar också att man stödjer bönder på andra sätt redan genom den så kallade gris- och lammkronan där man ger en extra ersättning till uppfödare av dessa djur. Man skänker även frukt, grönt och bröd som foder till djuren.

Även på Ica Maxi dominerar det svenska köttet, men här finns också en del utländskt.

Kent Arvidsson som är butikschef säger att butiken försöker påverka kunden genom information.

Annons

– Men det finns olika kundgrupper och det måste vi respektera. För en del är det plånboken som styr helt och hållet.

Kent Arvidsson poängterar att lantbrukare varje vecka kommer till butiken en eller ett par gånger i veckan och hämtar överbliven frukt och grönt till sina djur.

– Det har vi hållit på med länge och känns som en god gärning.

Sammantaget tror Kent Arvidsson att det är information, tydlig märkning och opinion som kan påverka.

– Det har ju blivit en allt mer aktuell fråga i samband med diskussionen om att Sverige borde vara självförsörjande.

På Ica Kvantum dominerar också det svenska köttet kraftigt.

– Det utländska köttet står för en väldigt liten del av försäljningen, berättar Sanne Olsson som är ställföreträdande butikschef. Här är det nästan bara lamm som är utländskt.

Hon berättar att det kommit direktiv från Ica centralt om att markera och vara tydlig med märkningen av det svenska köttet.

På Coop Forum är svaret ungefär detsamma som i de övriga butikerna. Fokus ligger på svenskt kött men även på det som är närproducerat.

Enligt Per-Ola Färdig som är Coops marknadschef för Kristianstad-Blekinge är det mest vid stora helger som butikerna stöttar upp med utländskt kött.

Han förklarar också att man nu från centralt håll uppmanar butikerna att fronta de svenska köttet för att på det sättet försöka påverka kunderna.

Helen Fingalsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons