Annons

Nell Waldens livslögn fortsätter att fascinera

Kultur och Nöje Som nybliven doktorand i konstvetenskap fick Margareta Alin Hegelund i sommarjobbsuppdrag att från Bern hämta hem en kollektion konst av konstnärer med anknytning till Der Sturm.
Publicerad 24 juli 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

BOK

Min Nell – en ung svenska i expressionismens Berlin

Annons

Författare: Margareta Alin Hegelund

Förlag: Arx förlag

Som nybliven doktorand i konstvetenskap fick Margareta Alin Hegelund i sommarjobbsuppdrag att från Bern hämta hem en kollektion konst av konstnärer med anknytning till Der Sturm. Samlingen hade donerats till Landskrona museum av Nell Walden - enligt egen utsago den bärande kraften i Berlin-tidskriften/galleriet/förlaget Der Sturm.

Som alla konstvetare är jag naturligtvis förtrogen med Der Sturm, ett viktigt forum för den tyska expressionismen och stora delar av det europeiska avantgardet under åren 1910-1924. Betydelsen av Der Sturm har dock diskuterats. Visst fungerade företaget som en språngbräda till svindlande framgångar för konstnärer som Franz Marc, Marc Chagall, Oskar Kokoschka, Vassily Kandinsky och Gabriele Münter för att bara nämna ett fåtal, men hur viktig var i själva verket Der Sturm för deras karriärer?

De följande turbulenta decennierna vigde Nell Walden åt Der Sturm, åt att måla själv och åt att samla konst av konstnärer knutna till Der Sturm. Samt, inte minst, åt att bygga upp vad som i dag framstår som en omsorgsfullt regisserad livslögn som så småningom skulle cementeras i form av villkorade donationer till olika museer i framför allt Schweiz och Sverige.

Annons

Trots – eller tack vare? – all förskönande polityr fortsätter Nell Walden att fascinera. Så sent som 2016 regisserade Jessica Sjöholm Skrubbe för Mjellby konstmuseum den stora utställningen Nell Walden & Der Sturm. Redan här började Nell Waldens skönmålning av sig själv att spricka för att nu fullständigt rämna i Margareta Alin Hegelunds bok.

bild 1/2
omslag
Der Sturm med infällt porträtt av Nell och Herwarth Walden. Foto: Viveca Ohlsson/Landskrona Museum
omslag
Der Sturm med infällt porträtt av Nell och Herwarth Walden. Foto: Viveca Ohlsson/Landskrona Museum
Britte Montigny
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons