GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ingen Nalle Puh-film i Kina

Nyheter Kinas regering har förbjudit Disneys nya film om Nalle Puh efter att flera jämförelser har gjorts genom åren av den snälla björnen och landets president, Xi Jinping.
Publicerad 7 augusti 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

Den nya Nalle Puh-filmen "Christopher Robin" kommer inte att visas i Kina. Detta efter att bilder på Nalle Puh har använts vid flera tillfällen av kinesiska folket för att håna landets president Xi Jinping, rapporterar The Guardian.

Redan 2013 lades en bild upp på en promenerande Xi Jinping med dåvarande amerikanske presidenten Barack Obama sida vid sida av en promenadbild på Nalle Puh och Tiger.

https://twitter.com/OnlineCatMan/status/1025687707828322305

När Xi Jinping ett år senare skakade hand med Japans premiärminister, Shinzo Abe, jämfördes de båda ledarna med en bild när den snälldumma björnen gör det samma med sin vän Ior.

Efter att jämförelserna blev större och bilderna fler börjar kinesiska censorer radera bilderna, allt för att minska hånet mot presidenten.

Och nu verkar då president Xi Jipping åter igen känna sig utsatt för hån, vilket resulterar i att kineserna inte kommer att få se den nya Nalle Puh-filmen.

2 bilder
Kinas president Xi Jipping. Foto: AP
Demonstranter i Kina protesterar mot president Xi Jipping med en utklädd Nalle Puh. Foto: AP
Kinas president Xi Jipping. Foto: AP
Demonstranter i Kina protesterar mot president Xi Jipping med en utklädd Nalle Puh. Foto: AP
Eva SolérSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.