Pia Loman, lärare på kursen och under skolåret lärare i blockflöjt på kulturskolan i Lund, är professionell blockflöjtspelerska. FOTO: SUSANNE GÄRE
Över 40 personer deltar i blockflöjtslägret. Temat för årets kurs är modern musik. Blockflöjt spelas mest i barockensemble, modern musik och medeltida musik. FOTO: SUSANNE GÄRE

Blockflöjt svårare än man kan tro

glimåkra Runt 40 ungdomar och vuxna som älskar spela blockflöjt samlas den här veckan för Blockflöjtsdagar 2018 på Glimåkra folkhögskola.

Kursen pågår mellan den 7 och 11 augusti och på dagarna spelas och övas det i två pass. Fem intensiva dagar fylls med ensemblespel, workshops, konserter, masterclasses, föreläsningar, instrumentvisning, sång, dans, bad och lägeraktiviteter.

Men är inte blockflöjt ett instrument som de flesta hoppar över?
– Nej, säger Pia Loman, som till vardags är lärare på kulturskolan i Lund. Det är ett gammalt instrument som visserligen sov sin törnrosasömn under 1800-talet, men nu skrivs mer musik än någonsin för blockflöjt.
Ett exempel på nyskriven musik för blockflöjt är den unga tonsättaren Lovisa Lundh Duprat som komponerat ett specialskrivet verk till Glimåkra blockflöjtsdagar 2018. Detta verk kommer uruppföras vid kursens avslutningskonsert i Glimåkra kyrka på lördag klockan 14.30.
– Det är svårare än man tror att spela blockflöjt, säger några av killarna.
Deltagarna kommer från Norge, Danmark, Tyskland och olika delar av Sverige. Många kommer från Skåne och en av deltagarna är från Killeberg.

Senaste nytt omOsby

Dagens fråga

Ska du gå i ett luciatåg?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar