2 000 personer köade in till invigningen och varuhuset.Foto: Åsa Kajrup
Indien fick sitt allra första Ikea-varuhus. foto: Åsa Kajrup

Invigning för Ikea i Indien

hyderabad/INdien Jonglörer, en svensk ambassadör och dignitärer från delstaten var en del av det som fanns på plats när det allra första Ikea-varuhuset i Indien invigdes. Åsa Kajrup från Hässleholm berättar om en galen och känslomässig dag.
– Jag tror inte jag överdriver om jag säger att inget öga var torrt.

I ett emellanåt sprakigt mobilsamtal kan Åsa Kajrup berätta om invigningen av det första Ikea-varuhuset någonsin i Indien. Öppningen ägde rum i Hyderabad, en invigning som blev både känslomässigt och häftig, enligt Åsa Kajrup.
– Det var väldigt känslomässigt för många av oss som jobbat med det här. Man kände både stolthet och lycka, säger hon.
I drygt ett år har hon och resten av familjen Kajrup varit bosatt i Hyderabad i Indien, där Åsa jobbar med marknadsföring för möbelföretaget. Tidigare bodde familjen i Hässleholm. Invigningsdagen blev händelserik och bandet klipptes av den svenska ambassadören i Indien.
– Det var helt galet! Men häftigt, skrattar Åsa Kajrup om invigningen och fortsätter:
– Man kan aldrig räkna med någonting i Indien. Det blir aldrig som man tänkt sig och man måste ta nya beslut och man kan sällan planera i detalj, säger hon.
En halvtimme innan dörrarna skulle slå upp för nyfikna besökare var det bara 200 personer i kön.
– Men sen smäller det till och vi hade 2 000 människor i kön och en bilkö på fyra kilometer, berättar hon.
För att hålla uppe stämningen i den långa kön fanns det en trollkarl, jonglörer och ett liveband på plats.

Som traditionen bjuder stod alla Ikea-medarbetare i rulltrapporna och ingången vid öppnandet, men det blev även en annorlunda twist på det hela.
– Några medarbetare började spontant dansa Bollywood-dans, säger Åsa Kajrup.
Besökarna bestod av människor från alla samhällsklasser, berättar hon.
– Vi har varit lite oroliga, Ikea är inriktade på att vara för alla. I Indien kan det vara svårt. Det finns många människor här med inte så mycket pengar, säger hon.
Bland annat har de infört produkter som kostar under 25 svenska kronor i ett försök att nå fler.
– Idag kändes det som att besökarna tillhörde alla samhällsklasser, sen får tiden utvisa om det blir så långsiktigt. Men det är vårt mål.

Dagens fråga

Följer du någon tv-serie?

Loading ... Loading ...