Hård konkurrens mellan mackarna i Hässleholm ger lägre priser, berättar Mohamed Chehadeh som drivit OKQ8-stationen i åtta år. FOTO: Adrian Ericson

Lokal konkurrens motverkar prishöjningen

Hässleholm Konkurrensen mellan mackarna i stan pressar literpriset något. Men trots högt pris är det få som ställer bilen.
– Man märker att folk inte har råd att fulltanka sina bilar, säger Mohamed Chehade som driver OKQ8-macken på Tredje Avenyen.

På OKQ8-stationen vid Stattenarondellen är det svalt och lugnt när tidningen kommer förbi under onsdagen.
Men det höga bensinpriset till trots rullar affärerna på som vanligt, berättar mackägaren Mohamed Chadeh.
– Det påverkar inte oss direkt i och med att det är priser som gäller över hela Sverige.
Dock sätter det spår i kundernas konsumtionsmönster. Många kunder tankar mindre summor då en fulltank gräver djupa hål i börsen. Men totalt har mackens försäljning inte förändrats, inget tyder på att priserna fått folk att ställa bilen.
– Det är precis som när priset på cigaretter höjs och alla säger att ”nu ska jag sluta” – men det är ingen som lägger av, säger Mohamed Chehade.
Han är också av uppfattningen att de kollektiva alternativen inte håller måttet.
– Det handlar om att man måste komma fram till sitt jobb, säger han, syftande på framförallt försenade tåg.

Noterbart är att priserna i Hässleholm är lägre än på många andra håll i landet.
Enligt sajten bensinpriser.nu är St1-mackarna i kommunen bland de billigaste i Sverige.
Mohamd Chehade sätter priserna på OKQ8 i Hässleholm i samråd med koncernen.
– Hässleholm är känt för att ha en konkurrens i stan. Om någon sänker priset så hänger de andra med, säger han.

Men pengarna gör inte bemannade stationer på drivmedel.
– Vi har knappt någon marginal på bensinen, säger Mohamed Chehade.
Uthyrning av släp och bilar, tvätt och butiksförsäljning står för stationens större inkomster.

×