VW Touareg tillverkas visserligen i Slovakien och har fått sitt namn efter ett nomadfolk i Sahara, men det är en genuint tysk bil som nu har nått generation tre.Foto: Rolf Gildenlöw
2VW Touareg tillverkas visserligen i Slovakien och har fått sitt namn efter ett nomadfolk i Sahara, men det är en genuint tysk bil som nu har nått generation tre. Foto: Rolf Gildenlöw
3Svart som synden! Touareg är den största personbil som Volkswagen i dag kan erbjuda. 2,3 ton tung och byggd på samma plattform och med samma teknik som Porsche Cayenne.
Nya VW Touareg har blivit längre och bredare och några centimeter lägre.
Befriad från digitala flipperspel, skrev jag om fjolårets modell. Nu är hela instrumentpanelen en stor bildskärm. Eller rättare sagt två, diskret sammanfogade i skarven mellan mätartavlorna och mittkonsolen.
Se men inte röra. V6-dieseln är ingenting för hemmaskruvare.
Gott om plats. Fattas bara annat i en bil med de här yttermåtten.
21-tumsfälgar med 40-profildäck känns lite malplacerat på en suv.
Med det vänstra vredet väljer du vilken typ av väg du ska åka på och med den högra kan du men hjälp av luftfjädringen höja och sänka bilen.
10Volvo XC90 D5 AWD
11BMW X5 xDrive 30d
12Mercedes GLE 350d 4Matic

Komfortabel och kompetent

Se här, en Porsche Cayenne till rena realisationspriset! Med nya V6-dieseln kan du nu få den för ungefär 150 000 kronor under listpriset. Fast du får förstås finna dig i att det står Volkswagen på den. Och att den tillverkas i Slovakien.

För närvarande går det faktiskt inte att göra den här jämförelsen mellan Porsche Cayenne och nya VW Touareg eftersom den sistnämnda än så länge enbart erbjuds med dieselmotor, medan nya Cayenne just nu bara går att få med bensinmotor.
Men både Cayenne och Touareg byggs på samma MLB-plattform vid Volkswagens fabrik i Bratislava i Slovakien.

Visserligen skickas Porsche-bilarna sedan till tyska Leipzig för den slutliga finishen och leveranskontrollen – och för att förtjäna stämpeln ”made in Germany”.
Den tredje generationen av Touareg har precis anlänt till Sverige, och finns än så länge bara med 3,0-litersdieseln som har fått effekten höjd från 262 till 286 hästkrafter. Men bilen har samtidigt blivit både större och tyngre.
I standardutrustningen ingår en 8-stegad automatväxellåda från Aisin. Fyrhjulsdrivningen är av Torsen-typ, precis som i Audi och Porsche.
Den som vill ta vägen hem över en nyplöjd åker köper förstås till Innovationspaketet för 56 900 kronor och får då adaptiv luftfjädring och fyrhjulsstyrning. Då kan du höja bilen så att den går fritt över stubbar och plogfåror. På köpet får du Night Vision som med hjälp av IR-ljus ger dig mörkerseende.
För ytterligare 59 000 kronor får du det R-Line-paket som sitter på vår provbil och bland annat består av 21-tumshjul, läderklädsel och eluppvärmd ratt. Men skippa jättehjulen – de sabbar ljudkomforten i en annars tyst och bekväm bil.
Klimatanläggningens ventilationsgaller på instrumentpanelens ovansida går inte att stänga, så det blåser lite irriterande i ögonen innan jag lyckas styra om luftflödet via den gigantiska tvådelade bildskärmen (15+12 tum). Nästan alla knappar och reglage har omvandlats till digitala symboler i den manöverpanel som kallas ”Innovation Cockpit”.

Men trots att jag är mer eller mindre uppfödd med Apples datorsystem känner jag mig inte riktigt bekväm med den Iphone-liknande pekskärmen. Att på ojämna vägar sätta fingrarna i rätt ruta eller på rätt symbol stjäl betydligt mer uppmärksamhet från trafiken än att prata i mobilen, vilket numera är förbjudet.
En praktisk detalj är att baksätet kan skjutas 16 centimeter i längdled för att ge mera benutrymme när inte bagagerummet behöver fyllas. Dessutom kan man ställa in lutningen för ryggstödet där bak i tre lägen.
Adaptiva stötdämpare är nytt för i år, och märks tydligast om man provocerar bilen lite i kurvorna. Då spjärnar de yttre stötdämparna emot så att bilen inte kränger så mycket.
Och så en bokstavligt talat lysande innovation – strålkastarsystemet IQ-light Matrix!

Det innehåller sammanlagt 256 led-lampor som kan lysa individuellt och skapa en ljusbild för nära nog varje tänkbar situation vid mörkerkörning. Systemet kan exempelvis lysa på båda sidor om ett framförvarande fordon, utan att blända dess förare, och den anpassar sig även efter hastighet och omgivande trafikmiljö – till och med till höger- respektive vänstertrafik.
Nya Touareg är komfortabel och kompetent, men samtidigt stor, tung och lite otymplig. Frågan är om inte den här biltypen på sikt riskerar att gå samma öde till mötes som övriga dinosaurier.