Annons

Satsningen på elcyklar är en miljösuccé

Opinion Nyligen hamnade jag i en något upphetsad men intressant diskussion på nätet kring elcyklar respektive elbilar.
Opinion • Publicerad 11 augusti 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Nyligen hamnade jag i en något upphetsad men intressant diskussion på nätet kring elcyklar respektive elbilar. Den rödgröna regeringen har i konflikt med oppositionen satsat på avdrag/bonus för dem som köper elcyklar. Det kan som mest utgå 10.000 kronor men för cyklar i normala prisklasser handlar det snarare om 3000 kronor. Såväl regeringssidan som Alliansen är däremot bägge för supermiljöbilspremien som kan uppgå till 40.000 kronor.

Själv känner jag fortfarande stor tvekan kring den stora elbilssatsningen eftersom det är tveksamt om kostnaderna motsvarar miljöeffekterna. Jag har också noterat att de jag känner som har köpt elbilar ändå har en vanlig bensin eller dieselbil. Ägandet av elbilen har blivit något av en statussymbol.

Annons

Helt annorlunda förhåller det sig med elcyklar. Eftersom jag länge propagerat för elcyklar tittar jag ständigt på de cyklar jag möter för att se om de drivs med el.

I sommar har det skett en formlig explosion av användandet av elcyklar. Inte minst äldre människor som börjat bli för skröpliga för den vanliga cykeln susar idag förbi på sin elcykel och låter bilen stå. Min slutsats är därför mycket klar. Den statliga stimulansen av elcyklar är klockren när det gäller att värna miljön och få människor att ställa bilen. Elbilssatsningen fortsätter att vara tveksam eftersom tekniken fortfarande har stora brister och miljönyttan är osäker.

Lars J Eriksson

Lars J ErikssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons