Senare skolstart ger bättre studieresultat
Tonåringar presterar bättre med senare skolstart. Nya försök har visat att skillnaden mellan en tidig och en sen skolstart är större än man tidigare trott. En timmes förskjutning räcker.
Förra året kunde man läsa om hur Smedshagsskolan testat med skolstart klockan nio och fått förbättrade resultat. Metoden har nu tillämpats i tio år med framgång.
En amerikansk skola i Minnesota har genomfört ett liknande experiment och fått så stora skillnader i prestation att det kan förändra barnens framtid. Många fick betygshöjningar som dög för att komma in på högskolan, eller för att komma in på universitet med höga intagningsbetyg. Samma resultat kunde upprepas när man försökte på andra skolor.
Att tonåringar behöver sova mer är hormonellt och evolutionärt och inget de kan rå för. Dygnsrytmen förskjuts och det blir svårare att koncentrera sig på morgonen.
Tidig skolstart är praktiskt för föräldrar som själva börjar tidigt på jobbet. Att försena skolstarten kan ge logistikproblem. Men om senare skolstart blir norm, så borde föräldrars möjlighet att anpassa sig bli större, på samma sätt som att småbarnsföräldrar ibland måste lämna jobbet tidigare för att hämta på dagis.
Det finns numera inga kor som måste mjölkas och det är inga problem att orientera sig i mörker med elektriskt ljus. Argumenten för att börja skolan tidigt är mer eller mindre borta.
Martina Jarminder