”Det dör en Carmen varje dag”
Georges Bizets klassiska opera Carmen är Malmö Operas turnéföreställning i höst. Först blir det fem föreställningar på ett lastbilsflak på olika platser i Malmö och efter det en mer traditionell turnéföreställnig Skåne runt som avslutas 2 december i Höganäs.
Efter sångstudier på Vadstenas folkhögskola, i Köpenhamn, i Wien och nu också på Stockholms universitet har Emma Sventelius operakarriär tagit rejäl fart de senaste åren. 2017 gjorde hon internationell debut på Deutsche Oper am Rhein i Dûsseldorf i rollen som Suzuki i Madama Butterfly och i år har hon fått två stora stipendier – Anders Walls Giresta-stipendium till unga talanger och nyinstiftade Vitaby-stipendiet som Ovis, Operakonstens vänner i Skåne, delar ut. Men att hon skulle bli operasångare var inte alls något självklart från början.
Samtidigt med molekylärbiologin gick dock Emma Sventelius på en ABF-kurs som hette operalab.
Som avslutning i Vadstena spelade Emma Sventelius klass just Carmen och då delade hon rollen med ytterligare två mezzosopraner.
Emma Sventelius har som hobby att studera genusvetenskap och sociala konstruktioner och har många tankar just kring hur man ska uppleva och hantera äldre operaverk med många gånger obekväma kvinnoroller och skev kvinnosyn.
Malmö Operas turnéföreställning av Carmen är nedbantad till två timmar inklusive paus och det är tre musiker och åtta sångare på scen. Att göra den under dessa förutsättningar och på ett lastbil och en mängd olika scener har både för- och nackdelar menar Emma Sventelius.
Efter Carmen väntar ett halvår på Ulriksdals slottsteater Confidencen med huvudrollen i Händels Orlando.
Om en vecka, lördag 25 augusti, är det premiärdags för Emma Sventelius och de andra i ensemblen på den blåröda scenen på lastbilen som just nu står parkerad vid operans sceningång. Och Emma Sventelius slår än en gång fast att det är en aktuell Carmen som bjuds.
Emma Sventelius om …