Holmberg snabbast på grus
Efter fredagens två sträckor på Garnisonen var Johan Holmberg trea, elva sekunder efter Göteborgs MF:s Mattias Adielsson och SMK Örebros Mattias Monelius. Men på lördagens sex sträckor körde Holmberg och kartläsaren Christoffer Bäck in den tiden och mer därtill. Till slut vann Holmberg, som representerar Gotlands MF, med 17 sekunders försprång ned till förhandsfavoriten Martin Berglund, SMK Gävle. Adielsson blev trea, 43 sekunder efter Holmberg.
– Jag visste att Adielsson är mycket bättre än mig på asfalt så jag tyckte att jag hade ett bra läge i morse, säger Johan Holmberg.
Segern blev 39-åringens första SM-totalseger någonsin. Årets säsong är hans första i fyrhjulsdriven bil efter 20 säsonger i tvåhjulsdrivet.
Ute på Hovdala trivs Johan Holmberg och där var han snabbast två gånger om.
– Hovdala är en jättefin sträcka även om den är lite sliten på sina håll, säger Holmberg och tillägger:
– Jag har alltid gillat Snapphanerallyt.
Holmberg har fortfarande chans att vinna SM i sin trimmade fyrhjulsdrivna klass men konkurrensen med Berglund och Fredrik Åhlin är hård och allt behöver klaffa i årets sista tävling, Östsvenska rallyt i Linköping om tre veckor.
– Ja, skall det bli guld måste jag bara ta Linköping också, säger han.
Det blev inga lokala framgångar i det här Snapphanerallyt. Fjorårssegraren Stoffe Nilsson ställde inte ens upp på grund av bilproblem och i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen lyckades inte Johan ”Kalle” Green komma i mål.
Green var trots allt borta från toppen även innan han tvingades bryta. Efter första dagen var han elva på grund av en missräkning ute på Garnisonen.
– Jag ställde in bilen efter torrt väder och så regnade det, så det var inte mycket att göra, säger Green.
På tredje sträckan (Algustorp) började bilen trilskas och så fortsatte det även i Hissmossa och på Hovdala. När sträckorna skulle köras för andra gången efter lunch var inte Green med – det visade sig att styrväxeln var trasig.
– Jag var tvungen att ta beslutet, jag vågade inte chansa, säger HLMK-föraren och fortsätter:
– Jag trodde faktiskt att det var servoremmen som var lös och att jag kunde göra något åt det på middagsuppehållet. Men så var det tyvärr inte.
Även Johannes Haraldsson fick bryta, en sträcka innan Green. I Haraldssons fall var det växellådan som strejkade.
I den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen tvingades Hampus Larsson till omstart på grund av problem med växellådan. Larsson tog sig i mål men hans femminuterstillägg stoppade honom från att ha någon chans i totalen.
Tävlingsledare C G Wilke hade uppgiften att koordinera ett par hundra funktionärer från HLMK, Kristianstads MK och SMK Hörby. Men Wilke rubbades inte av det ansvaret.
– Det är helt fantastiskt, vi har 225 funktionärer och allt är frivilligt, säger han.
Att det är SM-rally i år (vilket Snapphanerallyt är vartannat år) tycker Wilke nästan är en lättnad.
– Det är lugnare på ett sätt, nu startar det ju upp redan på torsdagen. När det är DM händer allt på lördagen.
Prisutdelningen på Stortorget inleddes med att Wilke tackade Ingvar Olsson, som fyllde 75 år i år, för sitt outtröttliga arbete. Olsson har varit aktiv i HLMK i 60 år (varav 15 som ordförande) och var funktionär även i år. Ingvar Olsson fick inga blommor (eftersom de hade hunnit vissna innan han kom hem efter en lång dag som funktionär) men i stället ett presentkort till vårens Casinorevy.
De flesta förare föredrar grussträckor som Hovdala men Garnisonen är en publikfavorit. Wilke menar att det är en balansgång.
– Garnisonen har vi för att få en bra uppstart, det är inte lätt att få publiken samlad på grussträckor, säger han.
Att det skall byggas radhus på Garnisonen kan vara ett hot för sträckans framtid men C G Wilke är inte överdrivet oroad.
– Är det en som bor på en sträcka som sätter mig emot så blir det inget. Men folk är fantastiska och det vill jag tacka dem för, det brukar aldrig bli några problem säger Wilke som också är tacksam för jobbet som kommunen och gatukontoret gör för att anordna SM-rally i Hässleholm.
Och SM lär det bli 2020 också. Ansökan är redan inskickad och det finns ingen anledning att tro att Snapphanerallyt skulle mista SM-statusen.
– Förarna här är jättenöjda. Vi har en förare här, Petter Fausko, som har kommit ända från Norge och tvingades bryta. Självklart blir en förare väldigt besviken då men han kom och tackade oss för en fantastiskt fin tävling, säger C G Wilke.
Resultat
SM trimmat 4WD: 1) Johan Holmberg/Christoffer Bäck, Gotlands MF, Ford Fiesta R5, 54.42,8. 2) Martin Berglund/Sofie Lundmark, SMK Gävle, Skoda R5, 55.00,1. 3) Mattias Adielsson/Andreas Johansson, Göteborgs MF, Skoda Fabia R5, 55.25,6.
SM trimmat 2WD: 1) Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo MK, BMW M3, 57.43,9.
JSM otrimmat 2WD: 1) Sebastian Johansson/Jesper Elfver, Gotlands MF, Peugeot 208 R2, 59.46,5.
JSM trimmat 2WD: 1) Pontus Lönnström/Richard Svensson, Nora MK, Volvo 940, 58.31,4.
SM otrimmat 2WD: 1) Emrik Smedberg/Timmy Berntsson, Wäxjö MS, Honda Civic Type-R, 1.02.00,3.
SM 4WD övriga: 1) Per Göthberg/Robert Eriksson, Eskilstuna MK, Skoda Fabia WRC, 57.14,8.
R1 (ej SM): 1) Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar, Kullings MS, Volvo 940, 1.04.04,3.
Se alla klassegrare i bildspelet ovan!