Annons

Kärlek över gränserna på operan

Kultur och Nöje Slags­mål, kär­lek över gränserna och en hel del ak­ro­ba­tik på hög höjd. Det är vad som bjuds när West side sto­ry in­tar Malmö ope­ra med pre­mi­är på fre­dag.
Publicerad 30 augusti 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

De båda gängen Sharks och Jets är ri­valer och slåss om makten på New Yorks ga­tor. Tony och Maria är från var sitt gäng, blir för­äls­kade och tvingas ut­stå för­domar, hat och våld. West side sto­ry är en av världens mest po­pu­lära mu­si­kaler och bygger på Shakespeares Romeo och Jul­ia.

– Maria är den unga flic­kan på väg att bli kvinn. Hon har levt ett gans­ka skyddat liv med en över­be­skyddande bror och hon längtar ef­ter att få börja leva och vara fri. Hon ser fram­för sig den ame­ri­kans­ka drömmen, be­rät­tar Fri­da Johansson om sin roll.

Annons

– För mig är West side sto­ry mer de två gängen och det här hatet. Se­dan an­vänds Romeo och Jul­ia-hi­sto­rien för att röra runt i gry­tan. Kär­lek över gränserna, det är vår upp­gift. Tony står med en fot i vux­en­livet och en kvar i gatu­gänget, säger Anton Zet­ter­holm som spelar Tony.

Tid­ningen möter de båda front­fi­gurerna i foa­jén på Malmö ope­ra. De har just kört ige­nom hela ge­nom­dra­get med or­kes­ter, ko­stym och sång.

– Man är lite mo­sig i skallen och trött i kroppen men när alla delar kommer på plats så är det sån jäk­la ener­gi. Plöts­ligt orkar man lite till, säger Fri­da Johansson.

– Vi har väl­digt in­ten­siva roller, det går i ett ända tills man är död, säger Anton Zet­ter­holm med ett skratt.

Zet­ter­holm har un­der tio år jobbat utom­lands se­dan han slog ige­nom 2008 ef­ter att ha blivit ut­vald av Phil Collins i en tv-show att spela Disneys Tar­zan i Ham­burg. Se­dan dess har han med­ver­kat i filmer och i mu­si­kaler på stora scener runt om i Europa. Just West side sto­ry har han en spe­ci­ell re­la­ti­on till.

– Det var den som fick mig att börja med mu­si­kal och tea­ter hem­ma i Väx­jö. Jag har gjort den utom­lands på andra språk, så den be­tyder väl­digt myc­ket. Och nu får jag stå här och göra Tony som är lite hu­vud­rollernas hu­vud­roll när det kommer till killar i den här branschen. Det är en stor ut­ma­ning och en fan­tas­tisk ära. Och att det är på ett sånt an­rikt ope­ra­hus, det är klart att det sätter lite press.

Sop­ranen Fri­da Johansson har spelat på Malmö ope­ra för­ut, i rollen som Ger­da i Snö­drott­ningen, och rollen som Maria har hon gjort i andra upp­sätt­ningar.

– Jag är jät­te­glad att få komma till­baks, jag trivs otro­ligt bra här. Se­dan är jag ope­ra­skolad och har all­tid jobbat mot det men fick göra Maria första gången när jag var 24 år och har gjort den två gånger.

Som ope­ra­sång­ers­ka är det ett även­tyr att få göra mu­si­kal.

– Att få gå in i den här världen och den här mu­siken, det är verk­li­gen med stor re­spekt och tack­sam­het. Jag är så full av be­und­ran in­för alla fan­tas­tiska ar­tister som är med och som har så många färger på sin pa­lett att måla med, säger hon.

Annons

Är det nå­gon skill­nad på Maria i den här upp­sätt­ningen jäm­fört med de andra du gjort?

– Både ja och nej. Ma­te­ri­alet är nå­gon­stans det­sam­ma, det är lite olika översättningar men det är en gans­ka tyd­ligt målad ka­rak­tär. Se­dan är det själv­klart att jag nu går jag in i rollen med andra er­fa­ren­heter från livet. Och var­je re­gis­sör och di­ri­gent har en egen vi­sion som spelar in.

Malmö ope­ras upp­sätt­ning, i regi av Kasper Holten och med en nyöversättning av Jason Diakité, är fylld av dans och stunts. Fö­re­ställ­ningen har till och med sin egen stuntkoordinator.

– Just vi två dansar inte jät­te­myc­ket, men vi klättrar. Jag sjunger mitt stora solo på fem me­ters höjd. Det är en väl­digt ak­ro­ba­tisk och fy­sisk fö­re­ställ­ning, säger Anton Zet­ter­holm.

Har det hänt nå­gon olyc­ka un­der re­pe­ti­tionerna?

– Det är myc­ket blå­mär­ken och stukade fötter och fingrar. Det händer saker hela tiden men det är det som är charmen. Det här är kan­ske ett av få jobb i världen man inte kan er­sätta med da­torer och ro­botar, det är verk­li­gen live. Även om jag har en då­lig dag står jag här och ska göra mitt jobb, och det är klart att det sätter en prä­gel på min per­for­man­ce. Allt är live, all mu­sik, allt. Det är häf­tigt.

Sce­no­gra­fin, av Steffen Aarfing, be­står av en hög kon­struk­tion med balkar, bjäl­kar och av­satser som fyller hela vrid­scenen.

– Kasper är sjukt för­be­redd. Of­tast jobbar man med re­gis­sörer där man till­sam­mans hittar ett sätt att prata på men Kasper har gjort sin läxa in­nan. I och med att vrid­scenen rör på sig är allt både ko­reo­grafe­rat och re­gis­serat i de­talj. Det är väl­digt bra för­be­rett, säger Anton.

– För­hopp­nings­vis syns det inte att det är så kom­pli­ce­rat som det fak­tiskt är, säger Fri­da med ett skratt.

– Ja, det kan vara svårt, kon­sta­terar Anton Zet­ter­holm och be­rät­tar om en spe­ci­ell hän­del­se från tiden då han med­ver­kade i Les Misérables i London.

Annons

– Det var un­der den mest klas­siska scenen, då alla stu­denter sjunger Do you hear the peop­le sing. Alla ska gå rakt fram sam­ti­digt som vrid­scenen rör sig, och un­der en fö­re­ställ­ning började den gå åt fel håll. Hälften trillade! Det är en ba­lans man övar in, men om nå­got går fel så ...

West side sto­ry har pre­mi­är på Malmö ope­ra den 31 au­gus­ti.

bild 1/3
Foto: Matilda ARborelius
Foto: Matilda Arborelius
Anton Zet­ter­lund spelar Tony och Fri­da Johansson Maria. Foto: Ma­til­da Ar­bo­re­li­us
Foto: Matilda ARborelius
Foto: Matilda Arborelius
Ma­til­da Ar­bo­re­li­us
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons