Kärlek över gränserna på operan
De båda gängen Sharks och Jets är rivaler och slåss om makten på New Yorks gator. Tony och Maria är från var sitt gäng, blir förälskade och tvingas utstå fördomar, hat och våld. West side story är en av världens mest populära musikaler och bygger på Shakespeares Romeo och Julia.
– Maria är den unga flickan på väg att bli kvinn. Hon har levt ett ganska skyddat liv med en överbeskyddande bror och hon längtar efter att få börja leva och vara fri. Hon ser framför sig den amerikanska drömmen, berättar Frida Johansson om sin roll.
– För mig är West side story mer de två gängen och det här hatet. Sedan används Romeo och Julia-historien för att röra runt i grytan. Kärlek över gränserna, det är vår uppgift. Tony står med en fot i vuxenlivet och en kvar i gatugänget, säger Anton Zetterholm som spelar Tony.
Tidningen möter de båda frontfigurerna i foajén på Malmö opera. De har just kört igenom hela genomdraget med orkester, kostym och sång.
– Man är lite mosig i skallen och trött i kroppen men när alla delar kommer på plats så är det sån jäkla energi. Plötsligt orkar man lite till, säger Frida Johansson.
– Vi har väldigt intensiva roller, det går i ett ända tills man är död, säger Anton Zetterholm med ett skratt.
Zetterholm har under tio år jobbat utomlands sedan han slog igenom 2008 efter att ha blivit utvald av Phil Collins i en tv-show att spela Disneys Tarzan i Hamburg. Sedan dess har han medverkat i filmer och i musikaler på stora scener runt om i Europa. Just West side story har han en speciell relation till.
– Det var den som fick mig att börja med musikal och teater hemma i Växjö. Jag har gjort den utomlands på andra språk, så den betyder väldigt mycket. Och nu får jag stå här och göra Tony som är lite huvudrollernas huvudroll när det kommer till killar i den här branschen. Det är en stor utmaning och en fantastisk ära. Och att det är på ett sånt anrikt operahus, det är klart att det sätter lite press.
Sopranen Frida Johansson har spelat på Malmö opera förut, i rollen som Gerda i Snödrottningen, och rollen som Maria har hon gjort i andra uppsättningar.
– Jag är jätteglad att få komma tillbaks, jag trivs otroligt bra här. Sedan är jag operaskolad och har alltid jobbat mot det men fick göra Maria första gången när jag var 24 år och har gjort den två gånger.
Som operasångerska är det ett äventyr att få göra musikal.
– Att få gå in i den här världen och den här musiken, det är verkligen med stor respekt och tacksamhet. Jag är så full av beundran inför alla fantastiska artister som är med och som har så många färger på sin palett att måla med, säger hon.
Är det någon skillnad på Maria i den här uppsättningen jämfört med de andra du gjort?
– Både ja och nej. Materialet är någonstans detsamma, det är lite olika översättningar men det är en ganska tydligt målad karaktär. Sedan är det självklart att jag nu går jag in i rollen med andra erfarenheter från livet. Och varje regissör och dirigent har en egen vision som spelar in.
Malmö operas uppsättning, i regi av Kasper Holten och med en nyöversättning av Jason Diakité, är fylld av dans och stunts. Föreställningen har till och med sin egen stuntkoordinator.
– Just vi två dansar inte jättemycket, men vi klättrar. Jag sjunger mitt stora solo på fem meters höjd. Det är en väldigt akrobatisk och fysisk föreställning, säger Anton Zetterholm.
Har det hänt någon olycka under repetitionerna?
– Det är mycket blåmärken och stukade fötter och fingrar. Det händer saker hela tiden men det är det som är charmen. Det här är kanske ett av få jobb i världen man inte kan ersätta med datorer och robotar, det är verkligen live. Även om jag har en dålig dag står jag här och ska göra mitt jobb, och det är klart att det sätter en prägel på min performance. Allt är live, all musik, allt. Det är häftigt.
Scenografin, av Steffen Aarfing, består av en hög konstruktion med balkar, bjälkar och avsatser som fyller hela vridscenen.
– Kasper är sjukt förberedd. Oftast jobbar man med regissörer där man tillsammans hittar ett sätt att prata på men Kasper har gjort sin läxa innan. I och med att vridscenen rör på sig är allt både koreograferat och regisserat i detalj. Det är väldigt bra förberett, säger Anton.
– Förhoppningsvis syns det inte att det är så komplicerat som det faktiskt är, säger Frida med ett skratt.
– Ja, det kan vara svårt, konstaterar Anton Zetterholm och berättar om en speciell händelse från tiden då han medverkade i Les Misérables i London.
– Det var under den mest klassiska scenen, då alla studenter sjunger Do you hear the people sing. Alla ska gå rakt fram samtidigt som vridscenen rör sig, och under en föreställning började den gå åt fel håll. Hälften trillade! Det är en balans man övar in, men om något går fel så ...
West side story har premiär på Malmö opera den 31 augusti.