Miljövärden hotas av snabbtågsbanan
Det finns på pränt i Trafikverkets samrådsunderlag för höghastighetsbanan Lund-Hässleholm, som nu ska ut på remiss.
Sex stationslägen finns med i underlaget, som alla på olika sätt påverkar befintlig miljö. Det gäller bebyggelse, fornlämningar, naturvärden av riksintresse, friluftsliv, djurliv och vattenskydd. Några av de skissade banlägena finns inom områden som Naturvårdsverket har stämplat som riksintressanta.
Höghastighetstågen är ett klimatvänligt transportslag, som alla politiska partier bejakar. Men projektet kostar flera hundra miljarder, vilket har splittrat partierna, där några vill se en utbyggt stambana med två spår istället och lägga mer krut på den regionala tågtrafiken, som i dag är överbelastad och periodvis kaotisk.
Trafikverket gör bedömningen att projektet antas medföra betydande miljöpåverkan, därför behöver en lokaliseringsutredning och en miljöbedömning genomföras.
Eftersom ingen linjesträckning har bestämts kan man i dag inte utesluta risker för att de normer för miljöns kvalitet som finns uppsatta inte kan följas.
Finjasjöns sjölandskap, dit även Hovdala räknas in, har stora värden för friluftsliv och turism. En höghastighetsjärnväg genom området medför en visuell påverkan och störningar som minskar områdets värde för rekreation, djurliv och friluftsliv.
Områdena kring Matterödsåsen och Göingeåsen söder om Finjasjön har unika bokskogar. Även Dalleröd, Hovdalaåns dalgång, Göingeåsen och Isakstorp är unika naturmiljöer.
Vid Hovdala och Dalleröd finns en stor del av Sveriges fladdermössarter, varav några är starkt utrotningshotade. Ett intrång med höghastighetståg där kan hota fladdermössen påtagligt.
Alla järnvägar och vägar är fysiska barriärer där de drar fram.
I Hässleholm innebär det att vissa infarter till stans kapas samt att de närliggande bostadsområdena blir mindre attraktiva när de skärs av från centrala staden. Buller från tåg kommer att störa de som bor nära banan, vilket även kommer att märkas i naturen. Tillgängligheten till Skåneleden kan minska.
Om höghastighetsbanan förläggs inom centrala Hässleholm blir de områden som redan är bullerutsatta från stambanan att bli ytterligare bullerbelastade. Särskilt centrum, Ljungdalaområdet och Stattena.
En förläggning av banan öster om Finjasjön medför att området i Hässleholms sydvästra del får ökat buller och passerar banan väster om Finjasjön kommer främst Tyringe att beröras av ökat buller.
Trafikverket kommer att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning, som ska godkännas av länsstyrelsen. Även en landskapsanalys ska göras och en kartläggning av fornlämningar och andra värdefulla inslag i kulturmiljön, som är lagskyddade.