Vill slå om till rött tidigare
Larmet går. Räddningstjänsten rycker ut från sina lokaler söder om Grönängsplan. Men i takt med att vägarna som leder fram till rondellen vid Grönängsplan byggts om från två till en fil har framkomligheten försämrats.
Nuvarande ombyggnation av Hovdalavägen riskerar att korka till situationen ordentligt för räddningstjänsten, om inte ytterligare åtgärder vidtas.
– Generellt är vi positiva till ombyggnationer som ökar säkerheten för oskyddade trafikanter. På senare år har vi haft två dödsolyckor på de här vägarna, konstaterar Sirensjö.
Trafikolyckor är en del av räddningstjänstens utryckningsuppdrag. Om ombyggnationerna minskar antalet olyckor blir det färre gånger som räddningstjänsten måste ge sig ut på vägarna.
Men på de utryckningar som ändå görs riskerar det att bli trångt för räddningstjänsten. På enfilig väg med höga kantstenar kan bilisterna inte försvinna från körbanan. Redan under ombyggnationen kan problemen uppstå, eftersom det bara finns ett körfält kvar i vardera riktning.
Än så länge har ingen utryckning drabbats av trafikstockning, men med 800 utryckningar om året är frågan inte om utan när det sker.
Den lösning räddningstjänsten ser är att utryckningsrödljuset på Hovdalavägen slår om till rött tidigare, vilket gör att trafiken fram till rondellen hinner försvinna innan brandbilarna rycker ut.
– Som det är nu slår det om när vi passerar en sensor med bilen. Det vi tittar på är om vi kan slå om ljusen innan vi kör ut, säger Sirensjö.
På så vis minskas risken för bilköer mellan räddningstjänstens lokaler och rondellen.
– Det är så som vi kan lösa problemen på kort sikt, säger Sirensjö.
Såväl Vankivavägen som Kristianstadsvägen har smalnats av från två filer per riktning till en. På Hovdalavägen sker motsvarande arbete just nu. Daniel Sirensjö förutsätter att också Helsingborgsvägen kommer gå samma öde till mötes.
– Ja, jag är rätt säker på att det blir någon form av hastighetssänkande åtgärder där också.
– Det man vill bygga bort är tvåfilighet vid övergångsställen. Det blir fler och fler trafiksäkerhetsåtgärder. De påverkar oss, på gott och på ont, säger Sirensjö.
Ombyggnationen av Vankivavägen har inte påverkat utryckningsmöjligheten i någon större utsträckning. Där finns omkörningsfiler som bilar kan försvinna in i. På Kristianstadsvägen har det dock blivit svårare att ta sig fram.
– Redan när man byggde Citigross märkte vi hur trafiken ökade i rondellen och på Kristianstadsvägen. Och där har bilarna också svårare att försvinna ur vägen, säger Sirensjö.
Också trafikinsatser som att bygga bort korsningar till förmån för rondeller påverkar räddningstjänsten.
– Rondellen vid Citigross är bra, för den kan vi köra rakt igenom. Men de andra måste vi svänga runt i, och att sitta bak och ta på sig rökdykarutrustning då är inte speciellt lätt, säger Sirensjö.
I det långsiktiga perspektivet ska situationen för räddningstjänsten underlättas genom att man flyttar stationen ut ur stan.
För två år sedan konstaterade Sirensjö i en utredning att Stobyvägen, mitt emot Djursjukhuset, vore att föredra. Kommunstyrelsen ställde sig bakom förslaget.
Men en flytt är fortfarande långt in i framtiden.
– Kommunens kvarnar mal långsamt. Nu tittar man på detaljplan för området för att kunna ta fram en tomt. I bästa fall rör det sig kanske om fem år innan vi kan vara på plats där, säger Sirensjö.