Kaos väntas när stationens rulltrappor byts ut
Efter försenade avgångar är kanske strejkande rulltrappor de lokala pendlarnas största huvudvärk.
Nuvarande trappor har stretat på i över tjugo år och eskorterat folk till plattformarna.
De senaste åren har reparationer och driftstopp duggat allt tätare.
– Den tekniska livslängden är uppnådd på dessa rulltrappor, sammanfattar Stefan Mårtensson.
Det är med andra ord dags för pension – eller snarare skroten.
Nu inleds arbetet. Det rör sig inte om reparationer utan ett totalt utbyte.
– Det kommer att bli en viss störning, säger Stefan Mårtensson.
När rulltrapporna byts ut kommer resenärerna att hänvisas till de vanliga trapporna.
– Sedan hänvisar vi till hissarna för dem som har behov. Leverantören av hissarna, Kone, har flaggat för att dessa hissar är prio om det skulle uppstå störningar, säger Stefan Mårtensson.
– Sedan har vi stationsvärdar som kommer att vara behjälpliga med att till exempel bära resväskor. Vi har också fler ordningsvakter på plats under dagarna, fortsätter han.
Trafikverket räknar med att vara klara senast vecka 51, alltså lagom till årets julfirande.
– Men min förhoppning är ju naturligtvis att vi ska vara klara innan dess, säger Stefan Mårtensson.
Men värt ansträngningen, det kommer det vara när de nya rulltrapporna är på plats, tror han.
– Vi räknar med en livslängd på i alla fall trettio år. Vi tror att vi köpt det bästa man kan få tag på.
Rulltrapporna som ska bytas ut är dem som leder till spåren 1-3 och 4-6.
Först året därpå är det dags för rulltrapporna vidspår 7-8 samt till entrén vid Norra station.
Även rulltrappan som går ner mot stationsbyggnaden kommer att bytas under 2019, men för den ansvarar Jernhusen.