En bekväm och stadig jubilar
Det började inte särskilt bra. Peugeots nya flaggskepp skulle lanseras under sommaren 1968, men på grund av majrevolten ställdes premiären in. När ockupationerna och kravallerna i Frankrike väl hade bedarrat kunde nyheten presenteras i september månad.
Och då skrällde Peugeot 504 till med besked.
Självfallet var nykomlingen baserad på föregångaren. Dumt vore det annars. 404 hade varit en stor framgång och från den lånades bakhjulsdriften, den längsmonterade motorn och fjäderbenen framtill.
504 var snygg, rymlig och komfortabel. Den bjöd på en låg bullernivå, hade bra bett i bromsarna och uppförde sig mjukt och smidigt på vägen. Den togs emot med öppna armar.
Hemma i Frankrike byggdes personbilen 504 till och med 1983. Men framgångssagan slutade inte där. Kärran tillverkades länge på licens i länder som Kenya, Sydafrika, Argentina, Kina och Nigeria ända fram till 2006. Då hade nästan fyra miljoner exemplar producerats.
Lite av varje om 504:an
Den dåvarande iranske presidenten Mahmoud Ahmadinejad auktionerade ut sin 33 år gamla Peugeot 504 för välgörande ändamål. Han lyckades över förväntan. En köpare betalade 2,5 miljoner amerikanska dollar för bilen.