Annons

Jesuskirken visar en egen stil

Köpenhamn Utifrån är den domkyrkelik både i sin storlek och i sin pretentiösa ornamentik.
Publicerad 30 september 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

Utifrån är den domkyrkelik både i sin storlek och i sin pretentiösa ornamentik. Men det röda teglet avslöjar att byggnaden är förhållandevis modern. I Jesuskirken i Köpenhamn, uppförd 1891, av ölmagnaten Carl Jacobsen, blandas stilar och ismer hej vilt.

Det första man slås av när man stiger in i Jesuskirken är överflödet av utsmyckning. Man blir liksom fast där i gången och bara gapar över mängden färger och former. Det är som om arkitekten tagit element från alla stilar och eror och satt ihop dem i en alldeles egen estetik.

Annons

Det var 1883 som ölbryggaren Carl Jacobsen och hans hustru Otillia skänkte 250 000 danska kronor för att uppföra en kyrka inte långt ifrån Carlsbergs bryggeri. Han anlitade sedan samma arkitekt som ritat bryggeriet, Vilhelm Dahlerup. Carl Jacobsen hade en vision om att alla ornament och pelare skulle vara olika, liksom i gamla kristna kyrkor. Tack vare Dahlerups outtömliga och vitt spretande fantasi blev visionen verklighet 1891.

Och fantasi kryllar det av. Varje yta är utsmyckad och man vet knappt var man ska börja titta. Jag råkar stå bredvid en av träbänkarna och upptäcker att varje bänkgavel har olika motiv utskurna i träet. Det är trettiofyra kristna symboler allt som allt. En av dem får mig att haja till. Det är nämligen en svastika. Frank Björn Christensen förklarar att när kyrkan byggdes hade det ingen anknytning till nazismen och att symbolen används flitigt både i kyrkan och på utsidan.

Även uppe vid läktaren står pampiga kolonner. De är elegantare, i blankputsad röd granit som också kommer från Sverige, från Norrköpingstrakten.

Vid koret slingrar sig också glittrig mosaik upp längs små dekorationspelare. De ser orientaliska ut och visar sig vara en souvenir från Italien där de prydde en klostergård. Paret Jacobsen är naturligtvis också avporträtterade i en dubbelbyst nära altaret. Bredvid på väggarna sträcker sig paneler med Arts & Craftsmotiv och i ovan höjer sig en renässanskupol. Här blandar man verkligen stilar helt respektlöst, men blir man uttråkad av gudstjänsten har man ju alltid något att titta på

bild 1/10
Uttrycksfulla bibliska statyer levandegör historierna i kyrkan. Foto: Jörgen Johansson
Kyrkoherden Frank Björn Christensen berättar om sin vackra kyrka.
Foto: Jörgen Johansson
Kyrkan ska ha så varierad dekoration som möjligt allt enligt Carl Jacobsens vilja.
Foto: Jörgen Johansson
Renässans möter Arts & Crafts i inredningen.Foto: Jörgen Johansson
Medeltid samsas med Arts & Crafts och renässans.
Foto: Jörgen Johansson
Arkitekten Dahlerup dekorerade utsidan med inspiration från renässansens Ravenna.
Foto: Jörgen Johansson
Svastikorna har inget att göra med nazismen. Det är en urgammal solsymbol. 
Foto: Jörgen Johansson
Ingen pelare är den andra lik. Variation var arkitektens ledord.
Foto: Jörgen Johansson
Kyrkoherden Frank Björn Christensen.
Foto: Jörgen Johansson
De magnifika orgelpiporna är målade i guld. Foto: Jörgen Johansson
Uttrycksfulla bibliska statyer levandegör historierna i kyrkan. Foto: Jörgen Johansson
Kyrkoherden Frank Björn Christensen berättar om sin vackra kyrka.
Foto: Jörgen Johansson
Fakta:

Jesuskirken

Pia LobellSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons