Annons

Reklamfilm ska locka fler att söka jobb

Hässleholm Hässleholms kommun satsar 90 000 kronor på en tio minuter lång film som via sociala medier ska marknadsföra kommunen som en attraktiv arbetsgivare.– Rekrytering kommer att bli ett problem, så det är viktigt att visa det positiva, säger kommunalrådet Lena Wallentheim (S) om filmen.
Hässleholm • Publicerad 1 oktober 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

De närmaste fem åren fyller 662 kommunanställda 65 år och kan därför välja att gå i pension. Att ersätta dessa, och andra som slutar, är en stor utmaning för Hässleholms kommun.

Därför har man nu valt att satsa 90 000 kronor på en film som ska marknadsföra kommunen som arbetsgivare.

Annons

Man gör det genom att låta tre anställda berätta om sina arbeten.

– 2015 gjordes fyra filmer under #mitthässleholm, där privatpersoner fick beskriva sina liv i Hässleholm. De kompletteras nu med just medarbetarperspektivet, säger Marie Söderqvist, som är personalchef i Hässleholms kommun.

– Vi vill synliggöra vad det innebär att arbeta inom omsorgen och att ha Hässleholms kommun som arbetsgivare, fortsätter hon.

I filmen får publiken möta Johanna Björklund, som arbetar som socialsekreterare, Dalal Ali, som arbetar som enhetschef men som nu är på väg mot nya utmaningar, och Kristian Björnlund, som arbetar som förskollärare.

Alla tre berättar om sina positiva upplevelser av att vara kommunanställd i Hässleholm.

– Vi har så många enormt duktiga medarbetare och de här tre representerar dem väl. Det finns ett fantastiskt engagemang ute i våra verksamheter, säger Bengt-Arne Persson, som är kommundirektör.

Filmen lanseras på sociala medier, där man räknar med att nå rätt målgrupp.

Att kommuner marknadsför sig genom att använda sig av filmmediet är inget nytt, men Hässleholms kommun hoppas att just deras film ska kunna bidra till att ge en positiv bild av kommunen som arbetsgivare, och i förlängningen locka fler att söka jobb här.

– Tilltalet i filmen är det vi hoppas lockar just till Hässleholm. Vi visar inte bara upp ett yrke utan även en vardag och miljön i Hässleholm. Det tycker vi skiljer från en del andra exempel på reklamfilmer, säger Marie Söderqvist.

Hur ska man då kunna mäta om filmen blir framgångsrik?

Annons

Någon färdig strategi för detta tycks inte finnas.

– Vi kanske borde fråga i samband med anställningsintervjuer hur de kom att söka sig till Hässleholm? Då kan man ju på ett enkelt sett se hur många som sett filmen, funderar Lena Wallentheim.

– Och vi kan ju mäta hur många som ser den, fortsätter Marie Söderqvist.

Förutom att filmen ska delas via sociala medier är den tänkt att användas i samband med jobb- och utbildningsmässor.

– Vi tror att vi också ska kunna visa den på bio, i en kortare version, så småningom, säger Marie Söderqvist.

bild 1/2
Dalal Ali är en av de tre kommunanställda som i filmen berättar om sitt jobb i Hässleholms kommun. Ill.: klipp ur filmen
Kommunalråden Robin Gustavsson (KD), Lena Wallentheim (S) och Lars Johnsson (M) med personalchefen Marie Söderqvist (tvåa från vänster) och kommundirektör Bengt-Arne Persson är stolta över den nya #Mitthässleholm-filmen, som man hoppas ska locka fler att vilja bli kommunanställda. Foto: Pernilla Ekdahl
Dalal Ali är en av de tre kommunanställda som i filmen berättar om sitt jobb i Hässleholms kommun. Ill.: klipp ur filmen
Kommunalråden Robin Gustavsson (KD), Lena Wallentheim (S) och Lars Johnsson (M) med personalchefen Marie Söderqvist (tvåa från vänster) och kommundirektör Bengt-Arne Persson är stolta över den nya #Mitthässleholm-filmen, som man hoppas ska locka fler att vilja bli kommunanställda. Foto: Pernilla Ekdahl
Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons