En skola för alla fyller 50 år
Särskolan i Hässleholm har visserligen funnits under många år, men för 50 år sedan ändrades omsorgslagen och alla fick rätt att gå i skolan.
En grupp unga ansågs tidigare inte kunna tillgodogöra sig någon kunskap och hamnade utanför skolsystemet. Det är elever som idag går i så kallad träningsskola.
Vidare fick särskoleeleverna inte heller någon yrkesutbildning efter grundskolan.
Idag finns just träningsskolan för dem med mycket begränsad förmåga. Här finns även grundsärskola och gymnasiesärskola med sex nationella program och ett individuellt. Inom det individuella programmet handlar det mycket om skräddarsydd undervisning anpassad för eleven.
Typiskt för skolan är just flexibiliteten där eleverna kan röra sig över programgränserna. Allt beroende på förutsättningar och utveckling.
– Vi arbetar mycket med bemötande, delaktighet och respekt, berättar specialpedagogen Kristin Gannby.
Lars Rosén var rektor på skolan för 50 år sedan och den som var hjärnan bakom den verksamhet i Hässleholm där elever med en utvecklingsstörning fick en möjlighet att lära sig och utvecklas efter sin egen förmåga.
Under torsdagen var han på plats på skolan för att se hur den har förändrats genom åren.
Tidigare fanns också ett internat på skolan där eleverna bodde i veckorna, något som inte finns idag.
En rundvandring på skolan visar att här finns mycket med visuella hjälpmedel. En del elever kommunicerar med hjälp av bildmaterial.
I en skolsal håller elever på träningsskolan på med språk och kommunikation genom att använda olika hjälpmedel.
I en annan del befinner sig gymnasieeleverna från hotell- och restaurangprogrammet som tillagat den buffé som skolan dagen till ära bjuder på.
Här håller Thilda Jonsson, Dennis Lindberg och Matilda Olsson på att fixa buffébordet. Dennis konstaterar att han är väldigt duktig på att laga mat och att han satsar på att bli kock. Matilda lutar däremot mer åt konditorhållet.
I en annan lokal befinner sig elever från handelsprogrammet. De säljer bland annat kontorsmaterial, fakturerar, gör namnbrickor och skyltar.
På skolan är man stolt över verksamheten och förklarar att man fått ett fint pund att förvalta.
– Vi jobbar mycket med att öka anställningsbarheten för eleverna, säger Pär Hansson, rektor för gymnasiesärskolan. Allt efter elevernas egen förmåga.