Annons

Vem räddar kli­matet?

Le­da­re För att klara målet att tem­pe­ra­tur­ök­ningen ska hamna nära 1,5 grader be­hövs både po­li­tiska be­slut och ett ny­tän­kan­de inom när­ings­livet.
Opinion • Publicerad 8 oktober 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Vem räddar jorden från kli­mat­för­änd­ringarna? 	            Foto: TT
Vem räddar jorden från kli­mat­för­änd­ringarna? Foto: TT

I dag pre­sen­teras, el­ler snarare har pre­sen­terats i natt, en ny rap­port från FN:s kli­mat­or­gan IPCC. Den be­ställdes på kli­mat­kon­fe­rensen i Paris 2015 och ska visa om det är möj­ligt att hålla nere tem­pe­ra­tur­ök­ningen till 1,5 grader och vad som krävs för att nå målet.

Få tror att det är möj­ligt, efter­som de in­satser som hit­tills gjorts för att vända ut­veck­lingen med ökande kol­di­ox­id­ut­släpp har varit för små och verkar för lång­samt. Ändå är det vik­tigt att få fram den här rap­porten. Den kan bli den larm­sig­nal som gör att de po­li­tiska be­slut tas som är nöd­vän­diga.

Annons

Sam­ti­digt händer myc­ket vid si­dan av po­li­ti­ken. I USA har pres­i­dent Trumps be­slut att upp­häva de flesta av Obamas kli­mat­lagar och att gynna kol- och ol­je­ut­vin­ning inte fått så stort ge­nom­slag efter­som de eko­no­miska rea­li­teterna gynnar för­ny­bar ener­gi fram­för fos­sil­ener­gi.

Håll­bar­hets­frå­gor har un­der de senaste åren fått en allt större tyngd inom när­ings­livet, oav­sett po­li­tiska di­rek­tiv.

I en in­ter­vju i Vec­kans Affärer hävdar en ame­ri­kansk tung­vik­ta­re i när­ings­livet, den glo­bale håll­bar­hets­chefen vid den ame­ri­kans­ka stor­banken Citi, Jason Channell, att det ka­pi­ta­lismen, inte po­li­ti­ken, som kommer att rädda pla­neten från kli­mat­hotet.

Med­ve­ten­heten om vil­ka ef­fekter som den ka­pi­ta­lis­tiska ekonomin fått på mil­jön och där­för be­hovet av håll­bara eko­no­miska mo­deller växer sig allt starkare, an­ser Channell. Ett ex­em­pel på att allt fler tar sitt an­svar är den ex­plo­sions­ar­tade ut­bygg­naden av för­ny­bar ener­gi. Att allt fler kräver håll­bar­hets­tänkande för att in­ve­stera i fö­re­tag driver ock­så på ut­veck­lingen.

Han har rätt i att många fö­re­tag in­ser att kon­su­menterna kräver ett nytt tänkande. Men när­ings­livet har varit sent, och ofta har åt­gärder kommit först se­dan lag­krav och eko­no­miska styr­me­del re­dan in­förts.

Det krävs allt­så både po­li­tiska åt­gärder och ett nytt tänkande från när­ings­livet för att klara kli­mat­hotet.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons