Annons

Vill hitta nya vägar för den klassiska deckaren

Kultur och Nöje 2014 författardebuterade Stefan Ahnhem med kriminalromanen Offer utan ansikte och när seriens fjärde bok, Motiv X, nu ligger på bokhandelsdiskarna har han med eftertryck satt Helsingborg på deckarkartan.
Publicerad 17 oktober 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

När jag ringer upp Stefan Ahnhem är hans tåg precis på väg ut från Hovedbanegården i Köpenhamn, staden där han bor numera. Under dagen står besök hos åtta danska bokhandlar på västra Själland på programmet. Gårdagens program såg likadant ut men då var det östra Själland som gällde. Helgen har han tillbringat på Bokmässan i Göteborg.

– Man blir lite förvirrad av att ha ett så späckat program, säger han med ett skratt. Jag fick nyss en bild skickad till mig på en bok som jag signerat på Bokmässan där jag skrivit ”Till Kävlinge” istället för personens namn.

Annons

Att hans böcker om Helsingborgspolisen Fabian Risk skulle generera späckade scheman, säljas i mer än en miljon exemplar och översättas till en mängd olika språk var inget Stefan Ahnhem anade när han började skriva.

– Jag visste att jag hade bra koll på genren men om jag hade ett skönlitterärt språk var jag inte lika säker på, säger han. Och att det skulle gå så här bra var inget jag vågade tro. Konkurrensen har dessutom aldrig varit större. Det ges ut en deckare varannan dag i Sverige.

Genrekunnandet fick Stefan Ahnhem genom att han under många år arbetade som manusförfattare för film och tv. Det började med humor som komediserien Rena rama Rolf men det var först när han skrev manus till en filmatisering av norska deckardrottningen Karin Fossums Den som fruktar vargen som han kände att han hade hittat hem.

Efter det blev det bland annat många manus till filmatiseringar av Wallanderböcker. Viljan att skriva eget föddes så småningom ur en frustration över att filmmanusförfattandet var för snävt, att det var svårt att ta ut svängarna.

– Det kostar så mycket pengar att göra film så varje scen vägs på guldvåg, förklarar Stefan Ahnhem. Jag var också lite trött på det här med poliser som Wallander – överviktiga, alkoholiserade som lyssnar på Jussi Björling. Jag kände att det hade varit härligt att få skapa själv, och ha mina egna karaktärer.

Det som är just hans eget och som har banat vägen för framgången tror Stefan Ahnhem är att hans böcker blandar den klassiska kriminalromanen med något helt nytt.

– Henning Mankell skrev också om seriemördare efter seriemördare men jag tar det ett steg vidare. Jag vill inte skriva om hur polisen i vanliga fall löser ett brott, utan när alla naturlagar är satta ur spel och polisen måste tänka i nya banor. Jag vill rasera mycket av det klassiska deckarbygget med en kropp som flyter i land, att x är misstänkt men sedan mördas varpå det är fara för y:s liv som måste räddas. Jag gör inget helt nytt men med en annan vinkel, en annan skruv på bollen som inte motspelaren har sett.

Nyutkomna Motiv X är den fjärde boken om kriminalpolisen Fabian Risk som i bok nummer ett, Offer utan ansikte, lämnar Stockholm för att flytta med familjen till uppväxtstaden Helsingborg. Han hinner knappt börja sitt nya arbete hos Helsingborgspolisen innan en komplicerad mordutredning drar i gång där offret är en gammal klasskamrat till honom.

– Jag är uppvuxen i Helsingborg men flyttade hemifrån, till Stockholm, när jag var 19 år, berättar Stefan Ahnhem. Så på sätt och vis flyttar jag tillbaka via Fabian Risk. Sedan ligger Helsingborg bra till med närheten till Danmark. När jag växte upp stod man ofta där i hamnen och blickade över till Danmark. Det kändes som man stod på kanten av Sverige och att det var där på andra sidan allt började. Den känslan gillar jag. Sedan är Helsingborg lagom stort, inte Sandhamn-litet. Man kan vara anonym men samtidigt behöver man inte cykla långt för att hamna på landet.

Hur tänkte du när du skapade Fabian Risk?

Annons

– När jag började skriva 2009 var genren fortfarande kvar i det där med äldre män som löser brott på sin ålders höst. Jag ville i stället ha någon som var mer mitt i livet, mer sommar, mer mitt i karriären och mitt i barnens tonårstid. En person som tänkte på ett yngre sätt och var mer naiv men med bra magkänsla för vad som händer. Och kan tänka utanför gränserna. Min generation i stället för min föräldrageneration.

– Det är kanske därför jag oftast har sommar i mina böcker, funderar han vidare. Wallander är nästan alltid disig höst men jag gillar att det är soligt och grönt och att försöka göra det obehagligt och spännande. Den där klibbiga hettan när det är svårt att tänka klart.

Motiv X inleds med att Fabian Risk vakar hos sin skottskadade dotter Matilda på sjukhuset, en konsekvens av händelser i boken innan, Arton grader minus. När Risks kollegor ställs inför det ena brutala mordet efter det andra – till synes utan samband – tvingas han dock tillbaka till jobbet. Samtidigt löper tråden från tidigare böcker med misstankar om att det är något skumt med kollegan Molander vidare. Trots att seriens böcker är nära sammanknutna är Stefan Ahnhem tydlig med att han inte har hela serien klar i huvudet.

– Det är omöjligt att tänka ut det här från början. Vissa saker vet jag visserligen innan, som det här med Molander att han inte är en så fin kille, och inför varje bok vet jag vad jag har för gärningsman eller gärningskvinna och varför den gör det den gör. Det är ofta där min idé startar. Sedan växer det och det händer att jag får stanna upp och tänka över hur historien ska fortskrida. På det sättet blir jag mer nyfiken i mitt skrivande och kan inte jag räkna ut precis hur det går kan nog inte läsaren det heller.

Vårt samtal börjar närma sig sitt slut. Stefan Ahnhem snart är framme vid dagens första bokhandel. Han hinner dock berätta att nästa Fabian Risk-bok redan är under arbete.

– Eftersom Motiv X slutar som den gör så är jag i full gång med nästa. Den har titeln X sätt att dö och om allt går som det ska kommer den om ett år. I den kommer många svar, det är väl vad jag kan avslöja.

Samtidigt som Stefan Ahnhem skriver vidare så sluts cirkeln från hans tidigare yrkesliv genom att det också arbetas på ett manus för en tv-serier om Fabian Risk. Inget produktionsbeslut är dock taget betonar han men det är Nordisk film som har köpt optionen på rättigheterna. Manus av Stefan Ahnhem blir det dock inte.

– Nej, det får andra klipska hjärnor göra, säger han bestämt. Jag har ju en ny bok att skriva.

bild 1/3
Stefan Ahnhem är aktuell med Motiv X, den fjärde deckare om Helsingborgspolisen Fabian Risk.Foto: Thron Ullberg
Stefan Ahnhem. Foto: Thron Ullberg
Stefan Ahnhem är aktuell med Motiv X, den fjärde deckare om Helsingborgspolisen Fabian Risk.Foto: Thron Ullberg
Fakta:

Skånsk deckarkväll:

Den 18 oktober gör Stefan Ahnhem ett gemensamt framträdande med sina skånska författarkollegor Joakim Zander, Mattias Edvardsson och Petra Holst på Akademibokhandeln i Lund med denna artikels författare som moderator.

I samband med det frågade vi honom om …

… vad författarkollegor betyder för honom: ”Det är en intressant fråga skulle jag säga. Det är både en konkurrens och en hjälp. Folk kan ju inte köpa hur många deckare som helst men man hjälper ändå varandra för om Joakim Zander till exempel ger en läsare en väldigt bra läsupplevelse så vill läsaren ha mer och köper kanske en Mattias Edvardsson eller Lars Kepler. Blir de däremot besvikna så kanske de sätter sig framför en Netflixserie. Så, den stora konkurrensen är egentligen om folks tid. Sedan är det inte så att jag har någon författarkollega som läser mina texter men vi är runt tillsammans och har paneler ihop och äter middagar ihop så det är en väldigt kollegial känsla. Sedan är jag också medveten om att om det inte varit för tidigare succéer som till exempel Sjöwall & Wahlöö, Liza Marklund, Stieg Larsson och Håkan Nesser så hade inte jag varit där jag är heller. Nu finns det en uppbyggd infrastruktur om man kommer med ett bra, svenskt spänningsmanus till bokmässan i Frankfurt.”

Serien om Fabian Risk:

Offer utan ansikte, 2014

Den nionde graven, 2015

Arton grader minus, 2016

Motiv X, 2018

Gunilla WeddingSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons