Annons

Symfonisk klang och rock med Stadsmusikkåren

Kultur och Nöje KonsertHässleholms Stadsmusikkår med Magnus Bäcklund.
Publicerad 22 oktober 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
Magnus Bäcklund var solist under Hässleholms Stadsmusikkårs traditionella höstkonsert. Foto: Kristina Höjendal
Magnus Bäcklund var solist under Hässleholms Stadsmusikkårs traditionella höstkonsert. Foto: Kristina Höjendal

Konsert

Hässleholms Stadsmusikkår med Magnus Bäcklund.

Annons

Höstkonsert i Hässleholm kulturhus, Röda salongen, söndagen den 21 oktober 2018.

Hässleholms stadsmusikkår brukar imponera med sin mångsidighet. Men höstkonserten bjöd ändå på något extra i den vägen. För nog är det en prestation att inför samma konsert studera in bröderna Gärdestads månljusa poesi samtidigt med Queens och Freddie Mercurys ilskna 90-talsrock och Leonard Bernsteins Ouverture to Candide; ett stycke som spretar från symfoniska klanger med triumfatoriska brasscrescendon till lekfulla mellanstick i träblåset och flöjtsektionen som tycks inspirerade av europeisk eller varför inte nordisk folkmusik.

För att däremellan släppa loss Magnus Bäcklund i ett antal standardlåtar. I mångsidigheten ska heller inte glömmas Paul Harts Cartoons krävande arrangemang där många olika stämmor löpte ikapp med varandra.

Magnus Bäcklunds utveckling är imponerande från det okända som Jessica Anderssons partner i ESC-finalen i Riga 2003 till dagens komplette scenartist med stor variation både i mimik och i sättet att röra sig på estraden.

Hans blandning av stilar var även den imponerande när han med Tom Jones ansträngda röstläge tolkade ”It’s not unusual” eller på Frank Sintra-vis framförde ”Come fly with me” med stadsmuskkårens amerikanska storbandsprecision bakom ryggen till modernare inslag som Prince-kompositionen ”Let’s go crazy” och Abba-numret ”Does Your mother know”.

I Queen-numren ”Don’t stop me now” och ”Crazy little thing called love” tog publiken tillfället att värma upp handflatorna med taktfasta klappningar. Som extranummer var Bäcklunds/Anderssons melodifestivalnummer ”Give me Your love” givet.

Av solistinsatserna, som denna gång var färre än vad de brukar vara, ska nämnas Jonas Rydströms klingande trumpet och Hubbe Holmbergs sordinerade trombon.

Ett stort utropstecken förtjänar unge Jacob Gustavssons insats bakom klaviaturet som höjde Queen-låtarna till höga nivåer och så slagverkets kollektiv som mångsidig och varierande dynamo.

Med Jonas Wiiks lågmälda men effektiva dirigentskap blev stadsmusikkårens resa genom det omväxlande landskapet av kompositioner både avkopplande och tändande. Publiken lät inte handflatorna vila förrän orkestern samlat sig till en slutpunkt i extranumret Under blågul fana.

Billy Bengtsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons