Annons

Kommunens äldre nöjda med omsorgen

Hässleholm • Publicerad 25 oktober 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
Åtgärdsplan för den försämrade ekonomin inom omsorgen, Foto:Foto: TT
Åtgärdsplan för den försämrade ekonomin inom omsorgen, Foto:Foto: TT

Varje år undersöker Socialstyrelsen vad de äldre i landet tycker om den omsorg de får. Frågorna ställs både till äldre som bor kvar hemma och har hemtjänst och äldre som har en plats i ett särskilt boende. Och Hässleholms kommun får ett gott betyg.

Inom hemtjänsten svarar hela 97 procent av brukarna att personalen brukar bemöta dem på ett bra sätt.

Annons

88 procent är mycket eller ganska nöjda med den hemtjänst de har och 87 procent av dem tycker det känns mycket eller ganska tryggt att bo hemma med stöd från hemtjänsten.

– Det känns gott i hjärtat, säger Ingela Nilsson.

Även de som bor på särskilt boende är nöjda, 96 procent av dem tycker sig få ett bra bemötande och 87 procent av dem säger sig vara mycket eller ganska nöjda med sitt äldreboende, vilket är sex procent över rikssnittet.

– Jag är jättestolt och nöjd över att vi gjort förbättringar inom flera områden, säger Maria Elfblad som är verksamhetschef för särskilt boende om resultatet.

Nio av tio av de som bor på äldreboenden säger sig också ha fått plats på det äldreboende de önskat.

– Det tyder väl på att vi har en rätt bra fördelning – fyra centrala enheter och resterande sex ute i kommundelarna, säger Maria Elfblad.

Även om Hässleholm fått goda omdömen inom de flesta områden finns det några där svaren inte är lika positiva.

Ett är huruvida de äldre vet vart de ska vända sig om de har synpunkter eller klagomål på hemtjänsten eller sitt äldreboende.

Inom hemtjänsten är det bara 59 procent av de tillfrågade som vet detta, rikssnittet är 63 procent. Bland den som bor på särskilt boende vet vara hälften vart de ska vända sig med synpunkter.

Det här är något man redan arbetar på att förbättra, både inom hemtjänsten och för särskilt boende.

Annons

– Vi har haft som mål ända sedan jag började här för 3,5 år sedan att höja den siffran, säger Ingela Nilsson.

Ett annat område med förbättringspotential inom hemtjänsten handlar om ifall brukarna meddelas om det blir några tillfälliga förändringar. Här svarar 32 procent att de ibland, sällan eller aldrig får veta det i förväg.

– Den siffran blev jag ändå glad över för det är ett område vi jobbat med och där vi ändå har förbättrat oss. Men är flera ur personalen borta en dag, eller om det tar längre tid än vanligt hos en brukare är det svårt att hinna ringa och meddela förändringar i förväg, säger Ingela Nilsson.

Undersökningen visar också att skillnaderna i hemtjänst beroende på var i kommunen man bor inte så stora, men Ingela Nilsson kan ändå konstatera att i år är Hästveda bäst i klassen.

– Där har vi ett helt fantastiskt resultat: 100 procent är nöjda med bemötandet, 100 procent har förtroende för personalen, 100 procent tycker det är lätt att få kontakt med personalen vid behov, 96 procent tycker att den utför sina arbetsuppgifter bra och 96 procent är sammantaget nöjda med hemtjänsten, säger hon.

Även om Maria Elfblad gläds åt resultatet ser hon en ständig möjlighet till förbättring.

– Vi vill att media och anhöriga uppmärksammar det vi brister i för vi vill bara bli bättre, säger hon.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons