Enskilda drabbas av brister i jobbprojekt
Det framgår av en intern kontroll, som redovisas för kommunstyrelsen i dag, onsdag.
Så kallade risk- och konsekvensanalyser görs löpande inom olika områden, som kommunens förvaltningar ansvarar för.
Arbetsmarknad och kompetensutveckling är en egen förvaltning, som har som uppgift att utbilda nyanlända i svenska, ordna utbildning och stöd för människor som står långt från arbetsmarknaden samt vuxenutbildning på Komvux.
Hundratals personer befinner sig i systemets olika program, som har rätt att få sina behov tillgodosedda för att fungera på arbetsmarknaden.
Fullmäktige beslutade att avsätta 64,8 miljoner till arbetsmarknadens behov i år. Nu är budgeten justerad till 69,4 miljoner. Bruttoramen är 132 miljoner. Bidrag från Migrationsverket, olika intäkter och kommunalt stöd på sammanlagt 63 miljoner kronor ger en nettokostnad på 69,4 miljoner.
Personalens löner kostar 79 miljoner och ryms inom bruttoramen.
Anledningen till att budgeten ökat med nästan fem miljoner under året är mer hyra för större lokaler till sfi (svenska för invandrare) och ökat statsbidrag till fler som jobbar med att få folk i arbete.
Komvux genomför nationella prov i svenska, engelska och matematik. Betygssättningen har brister som klassas som kännbara för både elever och kommunen. Risken finns för att fel ska uppstå. Följs inte reglerna sätts rättssäkerheten på spel, konstateras i internkontrollen.
Bakgrundsinformation om personer som deltar i arbetsmarknadsåtgärder haltar så mycket att det riskerar försämra möjligheten för deltagare att få rätt hjälp och insatser till ett framtida jobb.
På arbetsmarknadsenheten får alla deltagare ett individuellt schema med planering för de insatser som de ska delta i. Schemana uppdateras var femte vecka och är ett viktigt verktyg för arbetsförmedlingen och socialförvaltningen att kunna följa deltagarens aktiviteter.
Internkontrollen visar att här är sannolikheten mycket trolig att fel ska uppstå och direkta åtgärder behövs.
Lika illa är det med statistiken över de insatser som görs mot deltagarna och dess resultat. Det riskerar att leda till felaktig information om resultat och mål som är uppsatta för den enskilde.
För att deltagarna ska få rätt hjälp till ett jobb ska alla insatser dokumenteras så att alla inblandade i processen kan ta del av det. Det fungerar inte som det ska, enligt internkontrollen, vilket försämrar kvaliteten på de tjänster som erbjuds.
Karina Hansson är chef för arbetsmarknadsenheten och konstaterar att bristerna ska åtgärdas.
– Vi gör återkommande kontroller av våra verksamheter för att få veta fel och brister och kunna åtgärda dem. Vi följer en handlingsplan.
Hon betonar att projekten ger effekt och att de förändras och utvecklas i takt med att behoven kräver nya lösningar.