Annons

Prisad pionjär släpper ny platta

Publicerad 10 november 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Det här är långt ifrån det första pris denna pionjär inom musikalisk barnkultur fått, men att jämföra är inget Gullan Bornemark ägnar sig åt.

– Att ranka priser vore väl idiotiskt, varje sådan händelse är unik, men när jag hörde motiveringen blev jag alldeles rörd, säger hon.

Annons

”Lusten och lyckan att skapa musik går inte att hejda – musikens kraft tar fram det bästa hos oss. Den fasta övertygelsen har i snart 60 år skänkt barn en oöverträffad låtskatt fylld av lek, glädje och lärande”, skriver Musikförläggarnas styrelse bland annat.

Av samma anledning som hon inte vill jämföra priser kan Gullan Bornemark inte välja ut någon favorit bland de närmare 400 låtar hon komponerat.

– I det ögonblick man har gjort en låt färdig är den nummer ett. Det är som när man fött ett barn. Det finns inget som går upp mot det man ligger i sängen och håller om. Det värsta är att jag har så mycket eftervärkar när det gäller låtar – jag är hopplös på att ändra in i sista minuten. Så när jag tror att jag har en låt färdig sover jag alltid med penna och papper vid sängen för jag vaknar mitt i natten och ändrar låten så som jag tänkt att den ska vara istället, säger hon.

En ändring vi kan tacka hennes undermedvetna för är att Sudda, sudda fick en tredje vers, där pojken tar över och istället säger åt sin mamma att sluta vara sur.

– Jag tycker alltid att barnet ska få rätt. Mitt budskap till den som lyssnar är inte att säga till pojken som är ledsen, och behöver vara lite ledsen ibland, att sudda ut sin sura min utan tvärtom: föräldrar, tjata inte på era barn!

Det är inte bara som mottagare av Musikförläggarnas hederspris denna grand old lady är aktuell – i dagarna passar hon också på att släppa en ny skiva som hon gjort tillsammans med sonen Dan och barnbarnen Signe och Hjördis.

– Jag är helt uppfylld av skivan och har längtat efter att den ska bli klar. Vi började för sju år sedan tänka att nu måste vi göra en Gullanplatta och skojade om att den skulle bli mitt testamente. Och ett testamente är egentligen en positiv sak, man testamenterar ju inte bort en papperskorg utan ett testamente innehåller något av värde som man överlåter åt andra. Så på så vis tycker jag den är ett testamente över mitt långa musikliv, säger hon.

Åtta av de 19 låtarna på skivan, som fått titeln ”Mina egna favoriter”, beskriver hon som gamla godingar i ny skrud. Resterande elva har aldrig getts ut förut och de senast skrivna kallar hon för sitt lilla gäng minneslåtar. Fast en av dem, Irrawaddy, kom till för länge, länge sedan när hon fick i läxa att lära sig räkna upp Bortre Indiens floder.

– Mitt minne har aldrig varit bra men jag kom på redan när jag var elva år, och dängde en kartbok i huvudet på killen framför mig som retades, att det man upprepar rytmiskt, gärna med en schyst melodi till, ristar in sig i minnet. Det gör, åtminstone för min del, att det blir outplånligt.

Så egentligen lade du redan som elvaåring grunden till det som skulle bli Musikleken Blåklockan?

Annons

– Jag har aldrig tänkt så själv, men ja, jag var inne på spåret. Det var en genial ingivelse, vågar jag säga, som jag fick.

Musikleken Blåklockan var den musikskola Gullan Bornemark som 25-årig, nyutexaminerad musikdirektör startade i Malmö 1952.

– Jag hade en stark pådrivande inre röst som sade att ”du ska inte undervisa ungdomar som är i sminkåldern utan du ska hålla på med barn som är i 4-6-årsåldern”. Så jag hoppade av min fasta anställning som musiklärare, vilket var lika tokigt då som det hade varit idag. En av de viktigaste och mest spännande nätterna i mitt liv var när min annons om musikleken skulle komma ut. Skulle någon ringa? Det blev inte mycket sömn den natten, förklarar hon.

Klockan 07.30 kom det första av många samtal och med det skrevs historia. För musikleken ledde in henne på komponerandet och blev starten på hela den långa karriär hon nu än en gång prisats för.

Och även om Gullan Bornemark fyller 91 om ett par veckor brinner hon lika starkt som någonsin förut för musiken.

– Jag har startat den här dagen med mitt vanliga race på flygeln. Och jag bor i villa så jag kan spela även på nätterna om jag vill.

bild 1/3
Gullan Bornemark tilldelades Musikförläggarnas hederspris på fredagen. Foto: Staffan Löwstedt / SvD / TT
Gullan Bornemark tilldelades Musikförläggarnas hederspris på fredagen. Foto: Claudio Bresciani / TT
Gullan Bornemark.Foto: Staffan Löwstedt / SvD / TT
Gullan Bornemark tilldelades Musikförläggarnas hederspris på fredagen. Foto: Staffan Löwstedt / SvD / TT
Gullan Bornemark tilldelades Musikförläggarnas hederspris på fredagen. Foto: Claudio Bresciani / TT
Fakta:

Gullan Bornemark om

… vilken effekt musik har på henne: ”En grundläggande, vital, livsuppehållande effekt. Det finns en väldigt bra tunnel i mitt huvud, mellan vänster och höger öra, och där kilar väldigt mycket musik rakt igenom utan att sätta något som helst spår. Annars är jag en aktiv lyssnare. Jag råkar ha absolut gehör så när jag lyssnar på musik jag älskar pratar man inte med mig och jag gör inget annat samtidigt. Då ser jag partituret framför mig, hör alla toner och lever med på ett sätt som är kroppsligt och andligt genomgripande. Lyssnar jag på Beethovens Symfoni nr 3, ”Eroica”, som är min favorit njuter jag så intensivt att jag kan få tårar i ögonen.”

… varför hon ägnat sitt musikaliska liv åt barn: ”Det ligger nog i mina gener och är något jag var inne på rätt tidigt. Jag var ganska ensam som barn och hade en låtsasskola med små barn med fejkade namn på en namnlista som jag ropade upp på morgonen. Mina yngre försvarslösa kusiner pallade jag upp på min divan och berättade sagor för. Men jag kan tala om att jag har god relation med kusinerna än.”

… hur barnen gjort henne till en bättre kompositör: ”Barn är fantastiska läromästare. Om man är uppmärksam på att läsa deras signaler upptäcker man vilka fel man gör, för de är inte så väluppfostrade som vi. Pillar de plötsligt med kardborrbanden på skorna är det antingen mig det är fel på eller så är det låten som är tråkig. Jag har eldat med många låtar i kakelugnen. Torra låtar brinner bra.”

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons