Sedankarosser är totalt ute på vissa marknader, men alltjämt viktiga på många andra. USA och Kina är exempel på länder där många bilköpare trots suv-trenden vill ha en three box sedan. Foto: Eric Lund/TT
Foto: Eric Lund/TT
Foto: Eric Lund/TT
Foto: Eric Lund/TT

Ny miljöbil med racerteknik

Motor Alla biltillverkare lanserar laddhybrider. Men med Polestar S60 T8 får Volvo ett unikt inslag på bilmarknaden. Frågan är om den blir en angenäm helhet av komponenterna.

Det är brytningstid i bilvärlden. Audi och Mercedes-Benz har nyligen visat högprofilerade, dyra och avancerade elbilar. På gatorna i Los Angeles vimlar – jag menar verkligen vimlar – det av Teslas nya, billigare elbil Model 3.
Volvos strategi för att möta dessa eldrivna premiumbilar är varumärket Polestar, som ska vara spjutspets i fråga om laddbara bilar för hela Geely-koncernen. Men modellen ska även i fortsättningen bidra med sportiga komponenter till det ordinarie Volvoutbudet.

I korsningen mellan alla dessa parametrar hittar vi S60 T8 Polestar Engineered. S60 är kort och gott en sedanversion av kombin V60. T8 innebär laddhybridteknik: en redan stark bensinmotor à 303 hästkrafter får hjälp av en elmotor på 87 hästkrafter – monterad på bakaxeln. Därmed blir bilen elektriskt fyrhjulsdriven och kan rulla upp till 45 kilometer på enbart el. Den angivna bensinförbrukningen anges till häpnadsväckande 2,1 liter per 100 kilometer, enligt den nya WLTP-normen.
Med tillägget Polestar Engineered adderas en lite kryddigare bensinmotor –cirka 15 hästkrafter, totalt 318 – men framför allt exklusiva chassikomponenter. Dels biffiga bromsar, med 371 millimeter stora skivor med sexkolvsok fram, dels avancerade stötdämpare från svenska Öhlins.

De sistnämnda kan justeras med vred i motorrummet och innanför bakhjulen. Det är en unik lösning, ingen annan serietillverkad bil har något liknande. Tidigare R- och Polestarmodeller från Volvo har haft elektroniskt kontrollerade ventiler i stötdämparna, men de nya är närmare en tävlingsbil, och kräver noggranna studier av instruktionsboken innan man börjar fippla med inställningarna.
T8 är snabb, men det känns också att det är en ganska tung bil. Hela 2 020 kilo enligt Volvo, vilket är 200 kilo mer än bensindrivna T6 (med samma turbo- och kompressorladdade motor som i T8 men utan eltillägget). Provkörningen äger rum i ”Teslaland”, i Los Angeles och i bergen norr om staden. S60 T8 P.E. beter sig förutsägbart bortsett från bromsarna som har ett alldeles för abrupt ingrepp. Bromssystemet ska modifieras innan serietillverkningen inleds nästa år, enligt Volvos chassitekniker.

Men särskilt sportig känns inte bilen, trots de påkostade chassidetaljerna. Avgasljudet från bensinmotorn låter artificiellt när Dynamic-körläget, det sportigaste, har valts.
Även om nya S60 är en pigg körupplevelse jämfört med förra generationen S60 (2010-2018), är det mest av allt en godmodig och harmonisk bil. Nya S60 är en finfin sedan i större mellanklass. S60 T8 Polestar Engineered däremot känns mest som ett halvt steg snett framåt i väntan på det som såväl Volvo själva som Polestar förbereder inför nästa årtionde.

×