Ny miljöbil med racerteknik
Det är brytningstid i bilvärlden. Audi och Mercedes-Benz har nyligen visat högprofilerade, dyra och avancerade elbilar. På gatorna i Los Angeles vimlar – jag menar verkligen vimlar – det av Teslas nya, billigare elbil Model 3.
I korsningen mellan alla dessa parametrar hittar vi S60 T8 Polestar Engineered. S60 är kort och gott en sedanversion av kombin V60. T8 innebär laddhybridteknik: en redan stark bensinmotor à 303 hästkrafter får hjälp av en elmotor på 87 hästkrafter – monterad på bakaxeln. Därmed blir bilen elektriskt fyrhjulsdriven och kan rulla upp till 45 kilometer på enbart el. Den angivna bensinförbrukningen anges till häpnadsväckande 2,1 liter per 100 kilometer, enligt den nya WLTP-normen.
De sistnämnda kan justeras med vred i motorrummet och innanför bakhjulen. Det är en unik lösning, ingen annan serietillverkad bil har något liknande. Tidigare R- och Polestarmodeller från Volvo har haft elektroniskt kontrollerade ventiler i stötdämparna, men de nya är närmare en tävlingsbil, och kräver noggranna studier av instruktionsboken innan man börjar fippla med inställningarna.
Men särskilt sportig känns inte bilen, trots de påkostade chassidetaljerna. Avgasljudet från bensinmotorn låter artificiellt när Dynamic-körläget, det sportigaste, har valts.