Annons

”Måste finnas brett lokalt nätverk”

OSBY Tillväxtchefen är på plats. Nu vill Osby näringsliv se att han kompletteras med en organisation som har bred kompetens och stark lokal förankring.
Osby • Publicerad 27 november 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

I fredags rapporterade Norra Skåne om en skrivelse från Osby näringsliv till kommunledningen. I den framförde Lars Ericsson, ordförande i Osby näringsliv, en rad förslag på åtgärder för att förbättra kommunens bottenrankade företagsklimat.

I skrivelsen stod det bland annat:

Annons

”Osby näringsliv vill se ett förslag på åtgärder och organisation innan man anställer en ny tillväxtchef. Osby näringsliv vill se en komplett organisation för näringslivsfrågorna som inkluderar centrumledare, turisthandläggare, näringslivshandläggare etcetera. Denna organisation måste vara lokalt förankrad och tjänsten som tillväxtchef måste tillsättas av en person med lokal förankring och ett lokalt nätverk.”

Samma dag som tidningen berättade om Osby näringslivs uppmaningar till kommunledningen kom beskedet att en ny tillväxtchef rekryterats av Osby kommun.

Carl-Johan Löwenberg, ursprungligen från Stockholm och numera boende i Helsingborg, har bland annat varit näringslivschef i region Gotland och blir nu tillväxtchef i Osby.

Lars Ericsson berättar att Osby näringslivs representanter träffade och pratade med Löwenberg innan han anställdes.

Hur ser du på rekryteringen?

– Det vi efterlyser från Osby näringsliv är en fungerande helhet. Det är viktigt att man kompletterar organisationen med olika kompetenser. Helheten är viktig, där måste det finnas brett lokalt nätverk, säger Ericsson.

När man nu har valt att plocka in en tillväxtchef utifrån menar Ericsson att det på övriga poster inom näringslivsorganisationen bör finnas en mer lokal förankring.

– Det handlar om att få till en bra mix. Det är som ett lag, du kan inte ha elva målvakter eller elva anfallare, du måste ha flera olika kompetenser, säger Ericsson.

Peter PaulssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons