Hållplatserna måste få vara kvar

Skånetrafiken och kommunen har fattat uselt beslut bakom våra ryggar o statistiken är missvisande. Livet ändras.
Emma Eriksson, Skånetrafiken:
1. ”Vi har inte märkt några protester mot förslaget, som är beslutat”. Så klart har vi ej kunnat protestera? Vi fick veta om detta genom artikeln i NSK 1/11!
2. Emma anser att ”det går fortare att cykla till stan än åka Slingan”. Märkligt uttalande o alla cyklar inte.
Varför ska vi ha Jojo kort? Bojkotta.

3. Vi ska inte behöva gå ca 1 km till hållplats för att komma till mataffär o centrum, för att sen släpa hem tunga kassar. Vi är många som bor vid Sagovägen o Emblavägen.
4. Barn/ungdomar, de som har barnvagnar eller rullatorer behöver tryggheten att ha närhet till buss.
5. Kommunen har brist på serviceboenden. Gamla och sjuka tvingas bo kvar hemma. De behöver ha nära till hållplats. Sparar även in Färdtjänst.
6. Enligt Hässleholms Trafikplan har Hässleholm ett strategiskt läge o ska ha välfungerande kollektivtrafik.
7. Skånetrafiken har installerat digitala skyltar på Slingans hållplatser? Kostnad?

8. Förslag 1: Ta bort onödiga sträckan till Ljungdalaskolan med vändning. Boende vid Krakaområdet har nära till Bågvägen och boende vid Ljungdalaskolan har hållplatser Vintervägen/Galaxvägen. Övriga har hållplats Gärdesvägen vid Stobyvägen. De har dessutom Linje 3!
Ingen behöver Ljungdalaskolan.
9. Förslag 2: Kör Slingan två gångar/timmen och Ljungdalaskolan två gånger i timmen vissa turer.
10. Men förslag 1 är bäst. Erkänn.
11. Hur kan ni försvara att endast köra från Centralen och fånigt vända vid Ljungdalaskolan? Inte många stiger på eller av där var 15:e minut? Se punkt 7.
12. Hässleholms trafikplanerare Carolina Nilsson i NSk 24/11 vägrar att lyssna. Hon svamlar om hypoteser på lång sikt. exempelvis att buss ska köra utmed gång- och cykelväg och villakorsningar för att vända tillbaka till Ljungdalaskolan. Farligt o korkat, plus tar längre tid än Slingan.

Stäng inte Slingan, bussen behövs nu och till nya bostäderna vid Belevägen!
13. Kommunens Carolina Nilsson och Skånetrafikens Emma Eriksson anser att de ”erbjuder ökad kvalitet, tidsbesparing och attraktivt resande” om linje ett endast kör Centralen tur och retur Ljungdalaskolan.
Snurrigt. För vilka då? Läs punkt 8.
Linjenätsansvarig = Carl Björklund.
14. Slingan har 9 busskurer o digitala skyltar som makthavarna avser att stänga 10/12.
De struntar i att det är vinter, kallt, halt, snö, regn, blåst och att Ljungdalaskolan saknar busskur!

Vi måste stå ute och frysa. Ta ert förnuft till fånga. Stäng sträckan tur och retur till vändplats Ljungdalaskolan.
15. Jag har mejlat och pratat med chefer på Skånetrafiken och pratat med tjänsteman på Kommunen.

Det är som att prata med väggar som vägrar lyssna. Ni gömmer er bakom ogenomtänkt, felaktig och haltande statistik. Ni räknat *blippar* vid påstigning. Samt prickat av manuellt nån vecka. Missvisande.
En chef råkade säga att ”han skulle va missnöjd om det gällt honom själv”!
Avslöjande. Riv inte Slingans busskurer. Det är en trygghet att ha nära till bussen och en självklar service. Ändra beslutet och kör Slingan även efter 9/12. Vi är många som behöver våra hållplatser. Slingan självklart kvar

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Kan du lita på Skånetrafiken?

Loading ... Loading ...