Maria Kulle spelar den girige Ebenezer Scrooge i En julsaga som har Skandinavienpremiär i dag på Storan.Foto: Matilda Arborelius
Foto: Matilda Arborelius
Det är första gången som Maria Kulle och Viktor Tjerneld arbetar med varandra.

Klassiker med fördjupad Scrooge

Kultur/Nöje Charles Dickens klassiker En julsaga sätts nu upp i ny tappning på Helsingborgs stadsteater.
– Det finns något för alla åldrar i det här manuset och det gjorde mig sugen på att göra den, säger regissören Viktor Tjerneld.

En julsaga har premiär på Helsingborg stadsteater den 1 december och spelas fram till 26 januari 2019.
Av: Patrick Barlow, baserad på Charles Dickens roman i översättning av Felicia Stenroth
I rollerna: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Maria Kulle, Emma Mehonic och Robert Olofsson
Regi: Viktor Tjerneld

Dramatikern Patrick Barlows bearbetning av En julsaga rönte stora framgångar under 2015 då den spelade för fulla hus i London. Nu har turen kommit till Helsingborg. Under lördagen har En julsaga Skandinavienpremiär på Helsingborgs stadsteater. Barlows version utspelar sig fortfarande i 1840-talets England och det är alltjämt den bittre Ebenezer Scrooge som står i fokus.
– Jag tycker att Barlow har skrivit in en väldigt fin ramhistoria som ger en mer psykologisk förklaring på Scrooge och hans problematik. Och så tycker jag att Scrooges resa och förändring får en mer humanistisk karaktär. Rent förenklat skulle jag säga att han försvårar Scrooges karaktär. Det tycker jag är väldigt spännande, säger regissören Viktor Tjerneld, och berättar att han själv blev både rörd och glad när han läste manuset.
– Jag skrattade mycket när jag läste den och jag kände att den här tror jag tilltalar väldigt brett, det finns något för alla åldrar i det här manuset och det gjorde mig sugen på att göra den.

Har du kunnat lägga till något av dig själv?
– Ja, det tycker jag verkligen. Jag är nog ganska barnslig som person och en stor romantiker och jag tycker att det finns en slags romantik i att tro på att människor alltid kan förändras. Det tror jag är något som genomsyrar föreställningen, fantasin och tron på att människan innerst inne är god.
Rollen som Ebenezer Scrooge spelar Maria Kulle.
– Det är alltid roligt när man breddar en karaktärs sidor och ger den flera raster. Dels för pjäsens skull, för berättelsens men också för skådespelarens, att man har en större utveckling. Just var Ebenezer hamnar i slutet, man inser att det är en väldigt stor resa han gör. I och med hans cynism och vad det grundar sig i, det blir väldigt tydligt och skapar tankar som: Vad är det som gör en människa? Vad skapar oss? Det avslutar verkligen med hopp, säger hon.

Även om det är en omarbetad version är Scrooge fortfarande bitter och cynisk, hur förbereder man sig inför att spela en sådan roll?
– Man är sig själv, svarar Maria Kulle med ett skratt. Han är så ung och barnslig och jag är gammal och cynisk, säger hon och nickar åt Viktor.
– Det är en perfekt kombination, lägger han till.
Även om Ebenezer Scrooge är bitter och enbart bryr sig om pengar har han en hel del tänkvärda repliker menar Maria Kulle.
– Som ”varför gör du av med pengar, som du inte ens har”? säger hon och drar kopplingar till sms-lån och program som Lyxfällan.
– Det är väldigt aktuellt i dag, att människor tjänar på andra människors drömmar och hur man proklamerar för att människor ska ta de här lånen för att göra av med pengarna de inte har, säger Viktor Tjereld.

Kan man då säga att den här pjäsen är en kommentar till konsumtionshetsen?
– Absolut, i teaterns vackraste form. Det finns där och kan väcka tanken, men det är inte så att man skriver någon på näsan, säger Maria Kulle.
– Det är en del av föreställningen men det är också det här med att en människa får möjligheten att få sitt eget liv uppspelat för sig, det tycker jag är väldigt spännande, menar Viktor Tjerneld. Så dels finns julkommersialismen men också det djupt mänskliga i att se vilka val jag tog, varför jag tog dem och hur det påverkar mig idag. Det tänker jag som åskådare är väldigt intressant att se på. Människor som betraktar och försöker se sina liv, vad det är man försöker fly ifrån, vad som har format mig, den jag är idag och vem vill jag vara i morgon.
Nytt i Barlows bearbetning av En julsaga är också att endast fem skådespelare gör de 30 olika rollerna.
– Den här formen, med att det är relativt få skådespelare som gör många karaktärer, gör det väldigt lustfyllt, säger Maria Kulle, som också är den enda skådespelaren som bara spelar en roll.

Vad har varit största utmaningen med att sätta upp en sån här klassiker?
– Jag har inte riktigt känt att det varit någon jättestor utmaning. Det är som med alla föreställningar, vi ska famna brett, nå en stor målgrupp, det är mycket teknik, en snurrscen och folk flyger i luften. Så det är mest att få ihop det maskineriet. När man har en bra story som inte kämpar emot en utan som hjälper en blir jobbet väldigt lustfyllt, säger Viktor Tjerneld.

En julsaga har premiär på Helsingborg stadsteater den 1 december och spelas fram till 26 januari 2019.
Av: Patrick Barlow, baserad på Charles Dickens roman i översättning av Felicia Stenroth
I rollerna: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Maria Kulle, Emma Mehonic och Robert Olofsson
Regi: Viktor Tjerneld