Färre stopp ger kortare körtider
Men resandet skiljer sig mellan de tre linjerna. Linje 1 står för över hälften av det totala antalet resor.
Skånetrafikens resandestatitsik bygger främst på uppgifter om hur många biljetter som viseras på linjen. Som komplement gör Skånetrafiken även manuella räkningar årligen. under en vecka på året där resandet kan anses representativt i stort på linjen.
Resandemönstret för arbetspendlare ser ut så här:
q Linje 1: Mycket resenärer från Ljungdala som reser till Centralen. Resor sker även till Garnisonen.
q Linje 2: har främst resor från Gäddastorp, Norregård/T4, Röinge och Östervärn mot Centralen samt resande från centralen till Bokalyckan, Gäddastorp, Norregård/T4, tekniska skolan, Sjukhuset och Österås.
q Linje 3: Har resor från Tormestorp och Stoby till Centralen och från Centralen till främst Ekedalsvägen/Ica Maxi, Österås och Läreda.
Vinsten med att slå samman hållplatserna är att körtiderna på linjerna blir kortare, vilket kan göra trafiken effektivare. Det skapar utrymme för bättre hållplatser med väderskydd, menar utredarna. Skånetrafiken har som riktvärde att boende i en stad kan ha upp till 500 meter gångavstånd till sin närmaste hållplats.