Annons

Färre stopp ger kortare körtider

hässleholm Resandet med stadsbussarna i Hässleholm har ökat stadigt under lång tid.
Hässleholm • Publicerad 5 december 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Men resandet skiljer sig mellan de tre linjerna. Linje 1 står för över hälften av det totala antalet resor.

Skånetrafikens resandestatitsik bygger främst på uppgifter om hur många biljetter som viseras på linjen. Som komplement gör Skånetrafiken även manuella räkningar årligen. under en vecka på året där resandet kan anses representativt i stort på linjen.

Annons

Resandemönstret för arbetspendlare ser ut så här:

q Linje 1: Mycket resenärer från Ljungdala som reser till Centralen. Resor sker även till Garnisonen.

q Linje 2: har främst resor från Gäddastorp, Norregård/T4, Röinge och Östervärn mot Centralen samt resande från centralen till Bokalyckan, Gäddastorp, Norregård/T4, tekniska skolan, Sjukhuset och Österås.

q Linje 3: Har resor från Tormestorp och Stoby till Centralen och från Centralen till främst Ekedalsvägen/Ica Maxi, Österås och Läreda.

Vinsten med att slå samman hållplatserna är att körtiderna på linjerna blir kortare, vilket kan göra trafiken effektivare. Det skapar utrymme för bättre hållplatser med väderskydd, menar utredarna. Skånetrafiken har som riktvärde att boende i en stad kan ha upp till 500 meter gångavstånd till sin närmaste hållplats.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons