Thomas Petersson och Birgitta Rydberg spelar huvudrollerna i DubbelTrubbel. Foto: Bo Håkansson

Förväxlingsfars med 70-talsvibe

Kultur och nöje
Efter en höst med föreställningar i Göteborg tar sig Dubbeltrubbel nu ut på turné. I mars ges den på Nöjesteatern i Malmö.
– Det är en klassisk förväxlingsfars där alla blandar ihop varandra, förklarar Thomas Petersson.

Speldatum i Skåne:
8/3 Malmö, Nöjesteatern
9/3 Malmö, Nöjesteatern
16/3 Malmö, Nöjesteatern
7/4 Helsingborg, Konserthuset
I rollerna: Thomas Petersson, Birgitta Rydberg, Pär Nymark, Anna-Karin Palmgren, Martin Rydell och Anna Rydell.
Originalmanus: Marc Camoletti
Regi: Pär Nymark

Thomas Petersson spelar rollen som Jan-Åke, vars vän Sven-Erik har en affär med en modell från Stockholm. För att få träffa henne passar Sven-Erik på när frun ska resa bort och tar hjälp av Jan-Åke som förkläde. Jan-Åke å sin sida har en affär med Sven-Eriks fru och förstår inte alls vad som är i görningen. Älskarinnan Birgitta förväxlas med den inhyrda kocken Birgit (som spelas av Birgitta Rydberg), frun bestämmer sig för att stanna hemma och förvirringen är igång.
– Alla ljuger för alla i vanlig ordning. Jan-Åke hamnar i kläm, han är en frånskild revisor från Halmstad som är lite försiktig. Ändå har han en affär med sin bästa kompis fru så han är väl inte helt samvetsgrann heller. Men den slutar ändå ganska moraliskt riktigt. Och jag gillar att spela rollen, det är en jätterolig karaktär.

Dubbeltrubbel, skriven av Marc Camoletti, utspelar sig egentligen runt 1982 men den här uppsättningen är förlagd till 1975.
– Jag var 13 år 1975. Jag tyckte nog en del grejer var ball men så tänkte man att det här kommer inte komma tillbaka vad gällde modet och musiken, det är ju Elvis och Beatles som kommer leva för alltid, 70-talsmusiken kommer ingen lyssna på men det kommer ju tillbaka med jämna mellanrum.
På scen kommer många tidstypiska inslag att synas. Utsvängda byxor och friterad camembert är bara några av attributen.
– I originalet ska egentligen jag och Birgitta dansa tango men vi sa att det är ju klart att vi ska bugga till Una Paloma Blanca, som man tyckte var en ökenlåt på 70-talet men som man nu tycker är rätt okej, säger Thomas Petersson med ett skratt.
När de satte upp farsen i Göteborg brukade skådespelarna gå ut i foajén efter föreställningen för att tacka publiken och säga hej då, berättar Thomas Petersson.
– Folk sprang fram och kramade oss och sa att ”det här är det roligaste vi sett!”. En del kommer och säger ”Vet ni, jag har inte gått på något sånt här tidigare, varför har jag inte gjort det?”. Sånt är häftigt.
– Det är något charmigt, naivt och fulroligt men gjort med stor kärlek, säger han.
Birgitta Rydberg spelar rollen som kocken Birgit. Men någon direkt egen relation till 70-talet har hon inte, eftersom hon föddes 1980.
– Så jag gjordes väl på 70-talet. Men musiken älskar jag, discon och de utsvängda byxorna. Jag skulle inte vilja ha inredningen nu, men den är ganska mysig.
För 20 år sedan kunde man se hennes mamma i samma roll när den sattes upp på Palladiom. Då hette den Den lilla fransyskan och Eva Rydberg spelade bland annat mot Sven Melander.

Hur är det att spela samma roll som ens mamma gjort?
– Jag har tittat på den föreställningen men jag tänker inte på det så mycket. Vår föreställning är så pass annorlunda. Det finns inte så många kända farser, så det blir de rollerna man får göra.
Birgitta Rydberg och Thomas Petersson har jobbat tillsammans tidigare med I hetaste laget på Fredriksdal och i Thomas Peterssons Vilken högoddsare.
– Jag trivs väldigt bra med Thomas på scen. Han är otroligt exakt, närvarande och lyssnande. Och han har ett underbart tempo på scenen. Hans publik älskar honom! Jag upplever att vi matchar varandra bra.
I mars kommer föreställningen till Nöjesteatern i Malmö, därefter till Helsingborg.
– Det ska bli jättekul att få komma hem till Skåne och få göra denna roll. Folk har väldigt roligt, då känns det extra kul.

Vad kan Malmöpubliken förvänta sig?
– Två timmar av skratt. Bara det är värt besöket tycker jag.

Speldatum i Skåne:
8/3 Malmö, Nöjesteatern
9/3 Malmö, Nöjesteatern
16/3 Malmö, Nöjesteatern
7/4 Helsingborg, Konserthuset
I rollerna: Thomas Petersson, Birgitta Rydberg, Pär Nymark, Anna-Karin Palmgren, Martin Rydell och Anna Rydell.
Originalmanus: Marc Camoletti
Regi: Pär Nymark