Annons

Flopparna som inte gick att sälja

Reportage Flipp eller flopp? Viktigt att kunna lära sig av sina misslyckanden.
Publicerad 9 december 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

För att lyckas måste man våga misslyckas. Det är andemeningen i utställningen Museum of failure som just nu pågår på bland annat Dunkers i Helsingborg. Ett museum om kraschade förhållanden gav psykologen och innovationsforskaren Samuel West denna idé.

– Jag ville sprida nödvändigheten av att få misslyckas men ville inte göra det i en forskningsrapport eller i en bok eller i ett youtube-klipp för den delen. Men när jag besökte museet i Kroatien så kom jag på idén att visa upp flopparna, berättar Samuel West.

Annons

Samuel West är psykolog i botten och forskar inom ämnet organisationskulturer och då bland annat på hur man får till innovativa forskningskulturer.

– Det kräver oftast ett lekfullt arbetsklimat där man tillåts att experimentera och utforska och i det ska det finnas inbyggt att det är helt okej att misslyckas, säger Samuel West.

Det här är dock inte helt utbrett i företagsvärlden och många vill inte nå ut med sina dyrbara floppar, något Samuel West menar är fel för då finns det heller inga möjligheter att lära sig av misstagen.

För att nå ut med kunskapen om hur man bäst får till fungerande innovationsmetoder ville han undvika de traditionella uppsatserna, forskningsrapporterna, föreläsningarna eller för den delen filmklippen. Ett besök på ett museum i Zagreb fick honom att inse att det hela inte behövde vara så komplicerat och att han kunde arrangera en utställning för att nå ut med sitt budskap. Sagt och gjort. Förra sommaren öppnade han sitt eget museum Innovation i södra Helsingborg men sedan denna sommaren har de misslyckade produkter han samlat på sig visats upp på Dunkers Kulturhus i samma stad. Här visas utställningen till 9 januari 2019 för att därefter tas vidare till Tyskland och USA, bland annat.

– Vi har byggt utställningen i samråd med Samuel West. Vi har dock stått för själva utformningen och även försökt få in konsumtionsaspekten. Varför lockas vi av vissa varor och varför är det viktigt att man har rätt saker, berättar Emma Having, avdelningschef på Dunkers.

I läcker 80-talsmiljö finns de olika produkterna presenterade i glasförsedda neonfärgade lådor med roliga och informativa texter. Samuel West berättar hur han och hans praktikant tillbringade tid vid datorerna för att googla sig fram till de olika produkterna.

– De första 20 var lätta att hitta, men sedan blev det tuffare.

I ett separat rum visas även filmer på kända misslyckanden. Som till exempel regalskeppet Wasa som i och för sig blivit en världssuccé idag.

Bland alla saker finns också ansiktsmasken som skulle bidra till en finare hy men istället brände den, som använde den, i ansiktet. Här finns också hula-hulastolen som skulle vara ergonomisk men i själva verket visade sig vara fullständig omöjlig att sitta på.

– Vi visar också den klara Cocacolan New Coce som togs fram för att likna Pepsis Chrystal. Men den floppade rejält och fick dras tillbaka eftersom de som köper colan förknippar den så starkt med den mörka färgen, berättar Emma Having.

Annons

Hon berättar att även marknadsföringen är oerhört viktig för hur en produkt ska slå och att man är rätt i tiden. Flera av de misslyckade produkterna på utställningen var i sig bra produkter men kom vid helt fel tillfälle, som till exempel Sonic minidiscar som kom samtidigt som de mycket billigare cd-skivorna och därför aldrig fick en chans trots bra ljud.

På utställningen finns också lyckade misslyckanden. Som godistillverkaren Ahlgrens som ville få fram typiska amerikanska mashmallows men istället fick fram en mjuk och seg produkt. Den visade sig dock vara mycket god och fick bli dagens storsäljare Ahlgrens bilar.

Även bland Samuel Wests favoriter finns en produkt som var tänkt att bli en sak men sedan fick bli något helt annat som ändå sålde bra.

– Dom fettfria chipsen är en favorit, eller diarréchipsen som jag kallar dem. Proctor & Gamble trodde man hittat sin heliga graal med sitt kalorifria fett men istället orsakade det analt läckage. Senare visade det sig att det fungerade alldeles ypperligt som mekaniskt smörjmedel.

Pia LobellSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons