Annons

Boende på Ljungdala rasar mot ny bussgata

Hässleholm • Publicerad 10 december 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Förslaget att dra en bussgata genom bostadsområdet på Ljungdala upprör känslorna hos många.  Arkivbild
Förslaget att dra en bussgata genom bostadsområdet på Ljungdala upprör känslorna hos många. Arkivbild

Det säger Stig Åkesson, som bor intill cykelbanan och är aktiv i bussfrågan för SPF:s samorganisation i kommunen.

Nu vädjar han till Kenny Hansson (M) byggnadsnämndens ordförande att stoppa den föreslagna bussgatan, som är inlagd på gång- och cykelvägen från Ljungdalaskolan och upp i området mot Breidablick.

Annons

Om några dagar slopas hållplatserna för stadstrafiken på Belevägen och linje 1 kommer endast att köra på Trebackalånggatan fram till Ljungdala skola och vända tillbaka till Centralen och Garnisonen med 15-minuterstrafik.

Många boende i området har protesterat och skrivit på namnlistor mot beslutet, som Skånetrafiken har tagit. De vill behålla sina hållplatser och någon bussgata i området är de inte intresserade av.

I Skånetrafikens förslag till nytt linjenät i Hässleholm föreslås att busslingorna på Garnisonen och Gäddastorp också ska försvinna med följd att flera hållplatser tas bort.

Förslaget till linjenät ingår som en del i en ny trafikplan för Hässleholm, som ska behandlas av byggnadsnämnden i början på nästa år.

Meningen var att trafikplanen skulle komma upp i byggnadsnämnden redan nu i december, men nämndens ordförande Kenny Hansson (M) har valt att bordlägga trafikplanen. dels för att den nya nämnden ska få en chans att sätta sig in i ärendet, dels att fånga upp synpunkter från de som berörs.

Konsultfirman Sweco har tagit fram förslaget till nytt linjenät.

I det står att ”linje 1 mot Ljungdala kan förlängas med en bussgata för att på ett bättre sätt försörja delarna längst i nordost”.

– I mina ögon är detta inte en utredning som kan utgöra beslutsunderlag i en så viktig fråga. En bussgata genom vårt fina område får förödande konsekvenser. Om byggnadsnämndens godkänner detta försämras utemiljön för alla barn som bor här och går i skola och förskola liksom för oss som bor här, säger Stig Åkesson.

Kenny Hansson berättar att det är många som har hört av sig till honom om indragningen av busshållplatserna på Ljungdala och andra som oroas över kommande förändringar.

– Det är bra att män- niskor engagerar sig. De här frågorna påverkar hur attraktivt ett område kan vara. Skånetrafiken har ritat in en bussgata på Ljungdala. Den bör bli föremål för dialog med de boende, det är viktigt att vi har med oss människor när förändringar föreslås.

Annons

Gång- och cykelvägen är inritad i detaljplanen, som går att ändra.

Planarkitekt Gertrud Richter säger att bussgatan är med i förslaget till nytt linjenät som ingår i trafikplanen, som ett alternativ.

– Allt som rör linjenätet och där ingår även den angivna bussgatan ska utredas innan ärendet går vidare.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons