De tar över underhållet av Pågatågen
I augusti förra året tecknade Arriva ett åttaårigt underhållskontrakt med Skånetrafiken värt cirka 1,3 miljarder kronor.
Företaget Alstom var en del av det anbudet. Det franska multinationella företaget ska stå för all underhåll av Pågatågen - förutom städning- med start idag, måndag den 10 december.
Underhållet kommer att utföras i depåerna i Raus, utanför Helsingborg, och Motala, skriver Alstom i ett pressmeddelande.
- När vi nu startar det nya Pågatågskontraktet så är det med nya förutsättningar och där Arriva tar ett större ansvar för fordonen än tidigare. Det känns därför bra att ha Alstom, som byggt och levererat tågen, som partner, säger Mattias Wrangtorp, Affärsområdeschef, Arriva Sverige AB, i ett pressmeddelande.
Alstom kommer att använda sig av avancerade digitala verktyg för att i realtid ha möjlighet att samla in uppgifter om tågen och på så vis minska antalet fordonsfel.
- Vi har byggt tågen, så vi känner ju dem väldigt bra, och vi är glada att nu också påbörja ett långsiktigt underhållsarbete. Vi kommer att utveckla våra verktyg för att digitalisera underhållet ytterligare och det kommer att förbättra flottans tillförlitlighet och prestanda. Vi välkomnar också ca 70 nya medarbetare som kommer att gå över till Alstom från den tidigare underhållaren. Sedan vi undertecknade kontraktet har vi arbetat tillsammans med de nya medarbetarna med övergången för att vara redo från dag ett, säger Björn Asplund, VD, Alstom Sweden i ett pressmeddelande.
De lila tågen, Skånetrafikens välkända Pågatåg, tillverkas i Alstoms anläggning i Salzgitter, Tyskland. Tågen består av fyra vagnar och är totalt 74 meter långa. De har kapacitet för 510 passagerare och en maxhastighet på 160 kilometer per timme.