Kvinna med sömnproblem. Foto Jonas Ekströmer / SCANPIX

Skånska kvinnor sover mindre

Skåne Enligt Hälsoföretaget Avonovas senaste undersökning har nästan var tredje anställd kvinna, 32 procent, i Skåne sömnbesvär. En siffra som är betydligt högre än bland männen där endast 17 procent svarade att de led av samma problem.

Så klarar du av arbetsdagen när du har sovit för lite

1. Tillåt dig att vara trött. Fastna inte i negativa tankar på hur dåligt du sovit – och slå inte knut på dig själv för att verka piggare än vad du är. Genom att acceptera sömnbristen och berätta för kollegorna hur du känner dig undviker du ytterligare mental press.
2. Prioritera om. Om möjligt, välj bort arbetsuppgifter som kräver skarpt fokus och ägna dig istället åt sådant som känns lite enklare. Bättre att låta svåra saker vänta till dagen efter än att pressa fram ett resultat som du kanske ändå inte blir nöjd med.
3. Bunkra energi. Ta en promenad, ät något gott till lunch eller gå hem lite tidigare än du brukar. När du rör på dig och fyller på med syre, näring och vila känner du dig i regel starkare.

 

Källa: Aronova

– Allt tyder på att yrkesverksamma kvinnor är extra utsatta för sömnproblem, eftersom de ofta drar ett tungt lass även utanför jobbet. När vardagen är stressig blir återhämtning i form av vila, motion och socialt umgänge ännu viktigare, säger Sofia Åström Paulsson,  chefsläkare på Avonova i  ett pressmeddelande.

Hälsoföretaget har, på uppdrag av arbetsgivare runt om i landet, kartlagt anställdas sömnhistorik.

Av de 2 700 tillfrågade anställda runt om i Skåne visar undersökningen att  32 procent av de tillfrågade kvinnorna svarat att det lider av sömnproblem.

Andelen anställda män som lider av samma problem är något lägre på 17 procent.

34 procent av männen och 21 procent av kvinnorna svarar att det aldrig har svårt att sova, enligt Avonova.

– Att sova för lite påverkar prestationsförmågan och kan i förlängningen leda till utmattning. Därför måste både medarbetaren och arbetsgivaren skapa utrymme för återhämtning för att förebygga allvarliga problem, säger Sofia Åström Paulsson.

Så klarar du av arbetsdagen när du har sovit för lite

1. Tillåt dig att vara trött. Fastna inte i negativa tankar på hur dåligt du sovit – och slå inte knut på dig själv för att verka piggare än vad du är. Genom att acceptera sömnbristen och berätta för kollegorna hur du känner dig undviker du ytterligare mental press.
2. Prioritera om. Om möjligt, välj bort arbetsuppgifter som kräver skarpt fokus och ägna dig istället åt sådant som känns lite enklare. Bättre att låta svåra saker vänta till dagen efter än att pressa fram ett resultat som du kanske ändå inte blir nöjd med.
3. Bunkra energi. Ta en promenad, ät något gott till lunch eller gå hem lite tidigare än du brukar. När du rör på dig och fyller på med syre, näring och vila känner du dig i regel starkare.

 

Källa: Aronova

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Har du kvar din studentmössa?

Loading ... Loading ...