Foto: Andy Wong/AP/TT
Foto: Andy Wong/AP/TT
Foto: MNXANL /Wikimedia

Ny generation snabbtåg kör förarlöst

Teknik Det är tågstörningar i Skåne. Igen. Men i Kina rusar snabbtågen fram i 350 kilometer i timman mellan landets huvudstad och dess finansiella centrum.
Lagom till OS 2022 börjar nästa generation av de tågen rulla - och det utan någon som sitter bakom spakarna.

Mellan Beijing och Zhangjiakou går Jing-Zhangs höghastighetsjärnväg. De närmast kulformade Fuxing-tågen flyger fram längs rälsen i 350 kilometer i timmen. Den nya generation av tågen planeras bli de första förarlösa snabbtågen i världen. Det automatiserade systemet har tidigare använts på tunnelbanor och vissa inter city-tåg i Kina.

Systemet som kalla ATO inkluderar utrustning som finns ombord på tågen, på stationerna och ett system som förbinder de två.
– Tågen kan avgå, röra sig mellan stationer och anpassa tågets styrning för att hålla tidtabellen automatiskt efter att en enda knapp har tryckts, säger en forskare på den kinesiska tågakademin till Sciences and Technology Daily, officiellt organ för den kinesiska forskningsmyndigheten.

Enligt Global Times är tågen helt utvecklade i Kina. Den nuvarande generationen tåg började rulla i juni 2017 mellan Beijing och Shanghai, Kinas huvudstad repesktive ekonomiska centrum. Sträckan på drygt 121 mil görs av tågen på fyra timmar och 28 minuter med dagens förarstyrda tåg. När de olympiska spelen ska hållas i Beijing och Zhangjiakou 2022 ska de nya tågen klara av den sträckan på 50 minuter, vilket kan jämföras med att det tar 3,5 timma att köra den med bil.

De förarlösa tågen uppges ha testats under 94 dagar förra året och ska ha klarat alla tester utan anmärkning.
– Ett automatiskt styrsystem kan dramatiskt förbättra säkerheten för tågen på höghastighetsjärnvägen jämfört med tåg körda av människor som kan drabbas av plötsliga hälsoprobem eller strunta i säkerhetsföreskrifter, säger Sun Zhang, tågexpert och professor vid Shainghai Tongji-universitetet till Global Times.

Sun Zhang säger att tanken är att det förarlösa systemet ska implementeras i två steg. En vakt ska i det första steget följa med tåget och övervaka att systemet fungerar. Inom tio års tid ska dock vakten avlägsnas och tågen vara totalt förarlösa. Eftersom tågen går på räls kommer de, enligt honom, vara mycket säkrare än förarlösa bilar.