Annons

Ny generation snabbtåg kör förarlöst

Publicerad 10 januari 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Mellan Beijing och Zhangjiakou går Jing-Zhangs höghastighetsjärnväg. De närmast kulformade Fuxing-tågen flyger fram längs rälsen i 350 kilometer i timmen. Den nya generation av tågen planeras bli de första förarlösa snabbtågen i världen. Det automatiserade systemet har tidigare använts på tunnelbanor och vissa inter city-tåg i Kina.

Systemet som kalla ATO inkluderar utrustning som finns ombord på tågen, på stationerna och ett system som förbinder de två.

Annons

Enligt Global Times är tågen helt utvecklade i Kina. Den nuvarande generationen tåg började rulla i juni 2017 mellan Beijing och Shanghai, Kinas huvudstad repesktive ekonomiska centrum. Sträckan på drygt 121 mil görs av tågen på fyra timmar och 28 minuter med dagens förarstyrda tåg. När de olympiska spelen ska hållas i Beijing och Zhangjiakou 2022 ska de nya tågen klara av den sträckan på 50 minuter, vilket kan jämföras med att det tar 3,5 timma att köra den med bil.

De förarlösa tågen uppges ha testats under 94 dagar förra året och ska ha klarat alla tester utan anmärkning.

Sun Zhang säger att tanken är att det förarlösa systemet ska implementeras i två steg. En vakt ska i det första steget följa med tåget och övervaka att systemet fungerar. Inom tio års tid ska dock vakten avlägsnas och tågen vara totalt förarlösa. Eftersom tågen går på räls kommer de, enligt honom, vara mycket säkrare än förarlösa bilar.

bild 1/3
Foto: Andy Wong/AP/TT
Foto: Andy Wong/AP/TT
Foto: Andy Wong/AP/TT
Ralph BretzerSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons