Har fossildrivna bilar haft sin storhetstid nu?
Försäljningen av bilar med förbränningsmotorer kan ha ”pekat”, nått sin högsta nivå, 2018.
Såväl tillverkningen som försäljningen av bilar kommer troligen att minska nästa år, enligt bilanalytiker. Men även om försäljningen ökar blir det med en så hög andel elbilar att de fossildrivna bilarna ändå blir färre.
Om spådomen slår in kommer vändpunkten tidigare än vad alla trott förut. Det är hoppingivande för klimatmålen, och det har troligen med just klimatet att göra. Medvetenheten har ökat i hela världen.
Kina är numera världens största bilmarknad. Där har försäljningen av bensinbilar redan bromsat in och börjat minska. Däremot fördubblades förra året försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.
Som bekant har dieselbilarna tappat stort i popularitet i Europa efter larm om bilföretagens utsläppsfusk och på grund av nya miljözoner i storstäderna där dieselbilar stoppas.
Elbilsförsäljningen är fortfarande relativt blygsam i de flesta europeiska länder.
Men i Norge är elbilarna populära, tack vare stora subventioner. Redan 2017 tog de rena elbilarna över 20 procent av nybilsförsäljningen och räknas laddhybrider och hybrider in var andelen med någon form av eldrift över 50 procent.
I Sverige var det mindre än tio procent – och bara en procent rena elbilar.
Sverige har långt kvar att gå på elvägen. Men kanske ändå fossilbilens bästa tid har varit. Konsumentmakt när den är så bäst!
Yngve Sunesson