Bättre alternativ finns än flygskatten
Flygskatten som infördes 1 april förra året har haft marginell effekt. Flygandet minskade inte. Både SAS och Norwegian slog passagerarrekord.
Det var framför allt flygningarna utomlands som ökade. Inrikesflygandet minskade något. Om flygskatten haft någon betydelse är osäkert.
Därför är det bra att överenskommelsen mellan S, C, L och MP innehåller en punkt som handlar om att minska flygets klimatpåverkan. Ett viktigt mål är att det internationella avtal från 1950-talet som stoppar beskattning av flygbränsle kan omförhandlas.
I Sverige ska inblandning av förnybart bränsle i flygbränslet bli obligatoriskt. Genom ekonomiska stimulanser, till exempel miljöstyrande start- och landningsavgifter, kan styrningen öka.
Det kräver att miljövänlig flygbränsleproduktion i Sverige stimuleras. På den punkten måste den kommande regeringen göra mer än vad som utlovats i punktprogrammet.
En obligatorisk klimatdeklaration av flygresor, som ökar medvetenheten om hur flygande påverkar klimatet, kan få fler att välja bort onödigt flygande.
Att de fyra partierna är överens om att dagens flygskatt på biljetterna ska ersättas med beskattning av flygbränslet när det blir möjligt är positivt. Det innebär också ett erkännande av att flygskatten inte är miljöstyrande utan en rent fiskal skatt.