Annons

Bättre al­ter­na­tiv finns än flyg­skatten

Opinion De fyra par­tierna är över­ens om att dagens flyg­skatt på bil­jetterna ska er­sättas med be­skatt­ning av flyg­bräns­let när det blir möj­ligt.
Opinion • Publicerad 16 januari 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Flyg­skatten som in­fördes 1 ap­ril för­ra året har haft mar­gi­nell ef­fekt. Fly­gan­det minskade inte. Både SAS och Norwegian slog pas­sa­ge­rar­re­kord.

Det var fram­för allt flyg­ningarna utom­lands som ökade. Inrikesflygandet minskade nå­got. Om flyg­skatten haft nå­gon be­ty­del­se är osä­kert.

Annons

Där­för är det bra att överenskommelsen mel­lan S, C, L och MP in­ne­håller en punkt som handlar om att minska flygets kli­mat­på­ver­kan. Ett vik­tigt mål är att det in­ter­na­tio­nella av­tal från 1950-talet som stoppar be­skatt­ning av flyg­bräns­le kan om­för­handlas.

I Sverige ska in­bland­ning av för­ny­bart bräns­le i flyg­bräns­let bli ob­li­ga­to­riskt. Ge­nom eko­no­miska sti­mu­lanser, till ex­em­pel miljöstyrande start- och land­nings­av­gifter, kan styr­ningen öka.

Det kräver att mil­jö­vän­lig flyg­bräns­le­pro­duk­tion i Sverige sti­mu­leras. På den punkten måste den kommande rege­ringen göra mer än vad som utlovats i punkt­pro­grammet.

En ob­li­ga­to­risk kli­mat­de­kla­ra­tion av flyg­re­sor, som ökar med­ve­ten­heten om hur flygande på­verkar kli­matet, kan få fler att välja bort onö­digt flygande.

Att de fyra par­tierna är över­ens om att dagens flyg­skatt på bil­jetterna ska er­sättas med be­skatt­ning av flyg­bräns­let när det blir möj­ligt är po­si­tivt. Det in­ne­bär ock­så ett er­kän­nan­de av att flyg­skatten inte är miljöstyrande utan en rent fis­kal skatt.

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons