Annons

”Vi vill påskynda processen”

Östra Göinge BROBY/ÖSTANÅ/RÄVNINGETrafikverket gav i förra veckan klartecken till viltstängsel mellan Broby - Östanå - Rävninge.
Östra Göinge • Publicerad 16 januari 2019 • Uppdaterad 13 december 2021
Här på väg 19 utanför Broby i riktning mot Östanå inträffar många viltolyckor. Men det förekommer också ett stort mörkertal, säger Kjell Ragnarsson, till höger om Jan-Axel Olsson. FOTO: SUSANNE GÄRE
Här på väg 19 utanför Broby i riktning mot Östanå inträffar många viltolyckor. Men det förekommer också ett stort mörkertal, säger Kjell Ragnarsson, till höger om Jan-Axel Olsson. FOTO: SUSANNE GÄRE

BROBY/ÖSTANÅ/RÄVNINGE

Trafikverket gav i förra veckan klartecken till viltstängsel mellan Broby - Östanå - Rävninge. Det ska vara klart 2024.

Annons

– Mycket bra beslut, men vi vill påskynda processen, säger Jan-Axel Olsson och Kjell Ragnarsson, som jobbat med frågan i fyra år.

Beslutet var i stort sett taget av Trafikverket. Nu skulle bara pengar äskas och tisdagen den 8 januari togs det formella beslutet om faunastängsel på väg 19 från Broby till Östanå trafikplats och på väg 23 från Östanå trafikplats till Rävninge.

Sträckan totalt är på 14 kilometer och kommer att kosta 70 miljoner kronor. I det priset ingår förutom viltstängsel en del passager över eller under vägarna.

Kjell Ragnarsson, Snapphanebygdens älgskötselområde, och Jan-Axel Olsson, Glimåkra älgskötselområde och Göinge jaktvårdskrets, tar emot beslutet positivt. De ingår i en grupp som kämpat för det här i fyra år. Antalet viltolyckor på sträckorna har ökat avsevärt och snittet ligger nu på 35 olyckor per år.

– Multiplicera det med 88 000 kronor som myndigheterna räknat ut att en viltolycka kostar med allt vad den innebär i form av försäkringar, utryckning, rehabilitering med mera, säger Kjell Ragnarsson. Det är därför vi vill påskynda förfarandet.

– Vi har stor respekt för processen som sådan men att det ska ta ytterligare minst sex år innan det är klart är något som vi inom berörda nationella viltolycksområde, älgskötselområde och jaktvårdskretsar tycker är en orimligt lång handläggningstid, säger Jan-Axel Olsson.

De har räknat ut att under förutsättning att olyckorna inte ökar inom presenterad handläggningstid innebär det en kostnad för samhället på cirka 20 miljoner kronor och ett fortsatt lidande för djur och människor under denna tid.

De anser att med utgångspunkt från dessa argument, samt att Nationella viltolycksrådets riktlinjer stödjer deras åsikt, måste projektet prioriteras.

Nu avvaktar de sammanställningen av 2018 års viltolyckor.

– När vi fått den tänker vi bjuda in berörda myndigheter, däribland Trafikverket, i syfte att påskynda genomförandet, säger Kjell Ragnarsson.

Annons

– Det finns inga motiv till så lång handläggning när beslutet är taget, säger Jan-Axel Olsson.

Vi åker ut till ett ställe med varning för älg på väg 19 i riktning mot Östanå.

– Här inträffade fyra älgolyckor för några år sedan, upplyser Jan-Axel Olsson, som också är eftersöksjägare.

Han påpekar också att det ibland slarvas med att stänga portar i viltstängsel. Det är ofta när han är ute i skog och mark som har får stänga flera grindar.

Antalet älgolyckor går nu ned, flest är olyckor med rådjur inblandade och vildsvinsolyckorna ökar.

– En kollision med vildsvin ödelägger oftast hela bilen, säger Kjell Ragnarsson.

Stört olycksrisk är i gryning och skymning då djuren rör på sig mest.

– Det är också då de allra flesta människor är i rörelse, säger Jan-Axel Olsson,

Susanne GäreSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons