Uppdrag igång att bli effektiv
I samband med uppdraget att göra en besparing på 20 miljoner i Osby kommun fick Petra Gummeson, kommundirektör i Osby, även i uppdrag att se över möjligheten att effektivisera kommunens administrativa del.
Osby kommun beslutade i höstas att ta in en extern utredare för att se över hur och om det finns möjlighet att effektivisera kommunens administration. Valet föll på konsultbolaget Startpoint Advisory.
Företaget har ett förslag till process för att utreda en central kommungemensam administration i Osby kommun. De räknar med att intervjua totalt cirka 50 människor. Syftet med intervjuerna är att kartlägga administrativa uppgifter men även att identifiera vilka arbetsuppgifter som skulle kunna överföras till en central kommunövergripande administrativ funktion.
Det föreslagna upplägget utgår ifrån ett traditionellt analysprojekt. En kort och koncis slutrapport ska lämnas till Osby kommun den 15 mars.
Petra Gummesson har tidigare sagt till Norra Skåne att en central bemanningsenhet, där det administrativa samlas och slås ihop, skulle kunna effektivisera arbetet och underlätta det arbete de drygt 1000 anställda i Osby kommun gör idag.