Plötsligt händer det utanför Stockholm
Statens järnvägar har insett att Öresundsbron inte är enkelriktad, samt att det bor många människor i södra Sverige. Man får väl se det som ett fall av ”bättre sent än aldrig.”
”Vi ser Greater Copenhagen som Skandinaviens nya mittpunkt”, säger SJ.s presschef Jonas Nilsson till konkurrenten Sydsvenskan. Det är bara att gratulera till insikten skåningarna haft längre: Köpenhamn är porten till Europa och Malmö förmaket. Att köra tåg enligt samma tekniska standard på båda sidor av vattnet är logiskt, med tanke på att färden mellan Skåne och Köpenhamn är ett glorifierat pendeltåg med kort restid, i alla fall innan gränskontrollerna.
Det är också välkommet att SJ ser möjligheterna i stråket Göteborg-Malmö-Köpenhamn, som sammanräknat som en kuststräcka har dubbel så många potentiella passagerare som Stockholmsregionen.
Målsättningen att även satsa på Hamburg 2020 är rimligt: restiden är kortare än till Stockholm, så det är bara viljan som avgör hur mycket man borde kunna expandera på sträckan.
Upptäckten att Köpenhamn är Skandinaviens huvudstad underlättades av de ekonomiska möjligheterna kring den kommande Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland, och inte på grund av någon plötsligt ökad kompetens i geografi. För passagerare i södra Sverige kan det kvitta lika vad som driver SJ:s nya intresse för kartor: det blir en stor förbättring oavsett motivationen.
Martina Jarminder