En lektion i tillämpad samhällskunskap

Studentprotester mot klimatpolitiken växer lavinartat i Bryssel. På några veckor har antalet elever som deltar ökat till 70 000 personer. Liknande demonstrationer har ordnats i Tyskland och Schweiz. De inspireras av svenska Greta Thunbergs klimatstrejk.
Demonstrationerna sker varje torsdag och inga tecken syns på avmattning i entusiasm eller hängivenhet.
En elev som intervjuats av Sveriges Radio säger att hon skulle vilja gå på ännu fler demonstrationer, men lärarna ”straffar” klimatskolkarna med längre skoldagar om de gör det. Det är begripligt att skolorna känner att det måste få konsekvenser att skolka, oavsett varför man gör det.
Men det är å andra sidan svårt att tänka sig en bättre lektion i parlamentarisk demokrati än att demonstrera för en mer radikal klimatpolitik, särskilt i Bryssel, där så mycket av makten ligger.
Lektionsplanen är given: hur kan man påverka i klimatfrågor? Vem bestämmer om klimatpolitiken på europeisk, nationell och lokal nivå? Vad säger demonstrationsrätten om vad man får och inte får göra? Till och med att skriva debattexter om klimatkrisen vore användbart. Det skulle fungera även i svenska skolor.
I grunden är det något mycket positivt som händer: unga människor använder sig av sina rättigheter som fria individer i en välfungerande demokrati för att uttrycka en önskan om reformer inom ett viktigt politiskt område. Tillämpad samhällskunskap.
Martina Jarminder

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Har du fiberuppkoppling?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar