Fördomar bakom islamofobi
Sjalen eller slöjan som en del muslimska kvinnor bär väcker starka känslor, inte bara i Sverige. För många innebär den ett förtryck, ett tvång. I exempelvis Iran tvingar den religiösa regimen alla kvinnor att täcka håret, och kampen mot slöjtvånget är en viktig politisk kamp.
Men för många kvinnor är det en frivillig religiös handling att bära slöja. Deras rätt att bära vilket klädesplagg de vill är lika rättmätig som rätten att slippa bära slöja.
Visst bör sedvänjan, ibland tvånget, att bära slöja diskuteras. Men den svenska debatten är oftast ensidig. Det talas om ”åsiktskorridor” där det är förbjudet att ifrågasätta slöjan. Men de som hetsar mot muslimska kvinnors slöjbärande vill inte ha en nyanserad debatt utan vill kritisera oemotsagda. Många kvinnor som bär slöja drabbas av trakasserier på gatan och ibland av allvarliga fysiska angrepp.
Ett exempel på när debatten spårat ur är efterbörden till en bild som Riksidrottsförbundet publicerade på sin hemsida. Ett foto på en blond kille och en slöjbärande tjej som prövade på luftgevärsskytte i en idrottsklubb togs efter reaktioner bort från hemsidan efter protester från Simförbundets ordförande Ulla Gustavsson. Hon ansåg att sådana bilder inte borde visas.
Det är svårt att förstå. RF har som grundprincip att alla barn och ungdomar är välkomna att delta i idrottsaktiviteter och att de får klä sig som de vill.
Ulla Gustavsson fick kritik och valde att avgå som ordförande efter att styrelsen i övrigt tagit avstånd (eftersom hon är stämmovald kunde inte styrelsen avsätta henne, vilket många påstått i debatten).
Det har tolkats som att man inte får ifrågasätta slöjan, men hennes yttrande i intervjun i Aftonbladet var betydligt mer fördomsfullt än en kritik mot att barn bär slöja.
”Nu visar RF att de gillar och uppmuntrar hedersförtryck: könsstympning, barnäktenskap, hedersvåld”, sa hon, till synes omedveten om att hedersförtryck, könsstympning, barnäktenskap och hedersvåld inte är kopplat till någon specifik religion. Det förekommer i stora delar av världen helt oberoende av religiös inriktning.
Könsstympning har exempelvis förekommit i mer än 2 000 år, alltså långt innan islam som religion uppstod. Det förekommer främst i norra och östra Afrika, långt ifrån bara bland muslimer.
Barnäktenskap är också vanligt i stora delar av världen, exempelvis i hinduiska Indien och i södra Asien i övrigt, liksom i Afrika söder om Sahara, alltså i regioner där islam inte har särskilt stark ställning.
Hedersförtryck är en alltför vanlig företeelse kopplad till olika klankulturer, oberoende av religion. Det förekommer i stora delar av Asien. I Mellanöstern förekommer det exempelvis bland kurder, oavsett om de är muslimer eller kristna, och bland den utsatta minoriteten yazidier, som är vare sig muslimer eller kristna.
De företeelser Gustavsson nämnde måste motverkas både i Sverige och i resten av världen. Men de är inte kopplade till islam som religion.
Debattera gärna även hur religiöst tvång kan bekämpas, men låt det inte gå ut över barnen, som på alla sätt är oskyldiga – och ofta offer.