Annons

Hollywoodrevisionen

Opinion I ett prejudicerande fall som kan få effekt på hur man arvoderar upphovsmän till streamad TV och film har huvudrollsinnehavarna och författaren bakom TV-serien Bones fått det näst största skadestånd som hitintills dömts ut.
Opinion • Publicerad 6 mars 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

I ett prejudicerande fall som kan få effekt på hur man arvoderar upphovsmän till streamad TV och film har huvudrollsinnehavarna och författaren bakom TV-serien Bones fått det näst största skadestånd som hitintills dömts ut. Emily Deschanel, David Boreanaz och författaren till deckarna om Temperance Brennan, Kathy Reichs, har tilldömts häpnadsväckande 179 miljoner dollar, det vill säga runt 1.6 miljarder med den nuvarande växelkursen, i en stämnings mot TV-kanalen och produktionsbolaget Fox som ligger bakom serien. Det motsvarar 0.6 procent av Fox totala omsättning. Domen har skakat TV-världen, dels på grund av storleken på summan och dels på grund av hur cyniskt bedrägeriet som Deschanel, Boreanaz och Reichs utsatts för varit.

Detta kan påverka vad svenska streamingkonsumenter får se framöver. Fallet ger eko av diskussionen om huruvida musikstreamingtjänster som Spotify underbetalar artister för sitt material.

Annons

Fox har slumpat bort visningsrättigheterna för Bones till ett bolag i den egna koncernen och hävdat att serien går back. Huvudrollsinnehavarna, som också är producenter, har därför inte fått någon ersättning. Det är ett kontraktsbrott, men Fox har hänvisade till att serien riskerar att läggas ner om skådespelarna inte gillade läget. I den civilrättsliga process som lett fram till rekordersättningen har det istället visat sig att Bones varit en av de mest lönsamma produkterna för bolaget.

Fenomenet kallas för ”Hollywood accounting”. Där manövrerar man bort vinsten från dem på den kreativa sidan och ser till att den tillfaller bolaget genom annonsintäkter eller annat som inte ingår i avtalet med skådespelare eller författare. Det kommer att bli svårare att göra så framöver.

Det är också ett slags bedrägeri mot TV-seriers fanbas. Bones fans har fått höra i tolv år att den riskerar att läggas ner och att deras engagemang behövts för att ”rädda” den. Den har aldrig varit i fara, vilket bland annat långa kontrakt med seriens skapare Hart Hanson visar.

De som undrat varför en ständigt nedläggningshotad serie skulle få tolv säsonger, vilket var rekord för Fox, hade fog för det: matten stämmer inte, vilket gick upp för Deschanel och Boreanaz och fick dem att stämma bolaget.

Fox trodde sig kunna vinna fallet enkelt: Hollywood accounting har kunnat pågå ostört länge. Men domaren Peter Lichtman, som tidigare suttit i Kaliforniens Högsta Domstol, bestämde att bolagen måste straffas för det som han kallar ett ”anstötligt beteende” och en arrogant och nonchalant attityd till artisterna. De har helt enkelt varit för stöddiga.

Flera liknande fall kommer att avgöras inom en snar framtid, bland annat kring zombieserien The Walking Dead, där man också förefaller ha ägnat sig åt Hollywood accounting.

Som streamingkonsument är fallet mycket intressant: få lär vilja att avgiften går till bolagstoppar som medvetet lurar och bedrar uppskattade underhållare eller upphovsmän. Fox nekar till alla anklagelser, men problemet är att siffror inte ljuger och den 40 sidor långa domen visar på en häpnadsväckande cynisk matematik.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons