Filmskaparen Maj Wechselmann är aktuell med Moa Martinson landsmodern.Foto: Stina Stjernkvist / TT
Moa Martinson. Foto: SCANPIX/TT
SEKLET-PORTRÄTT-30 Författarinna Moa Martinson debuterar med sin roman "Kvinnor och äppelträd" 1933. Fattigdomen, svälten och råheten beskrivs ur ett kvinnligt pespektiv. Sedan 1929 är hon gift med författaren Harrry Martinson. Bilden är daterad 1936. Foto: SCANPIX SWEDEN Kod: 190/9909 COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

Nu berättar hon Moas historia

I dokumentärdramat Moa Martinson landsmodern berättar den dansk-svenska filmaren Maj Wechselmann den välkända proletärförfattarens historia och sätter nytt fokus på relationen mellan henne och Harry Martinson
– Nu ska vi ta fram Moa så att hon aldrig försvinner, säger Maj Wechselmann bestämt.

Maj Wechselmann om …
… hur det var att jobba med Ebba Witt-Brattström: ”Det var enormt inspirerande. Hon är en väldigt bra tjej.”
… Anders Wahlgrens långfilm Moa från 1986 med Gunilla Nyroos i huvudrollen som Moa: ”Anders Wahlbergs film hade stora förtjänster och liksom Ebba Witt Brattströms doktorsavhandling tog den fram Moa. Men nu ska vi ta fram henne så att hon aldrig försvinner.
... hur hon själv hittade fram till Moa Martinsons böcker: ”Det var lite av en tillfällighet ett år när jag skulle åka hem från Göteborgs filmfestival och funderade över vad jag skulle läsa. Då hittade jag Harry Martinsons Nässlorna blommar som jag aldrig läst och läste den och blev helt tagen. Sedan tänkte jag att man kanske skulle läsa Moa Martinson också och så gjorde jag det och blev ännu mer tagen. Sedan hittade jag Ebbas doktorsavhandling om Moa i min feministiska väninnans bokhylla och snodde den och hade som min bibel.”
… vad hon tycker när hon ser sin färdiga film: ”Varför gråter människor som ser den? Varför går SPF ut i sin tidning och uppmanar människor att gå till närmaste biograf och se den? Den måste har gjort intryck. det är det jag känner.”

För två år sedan träffades regissören och dokumentärfilmaren Maj Wechselmann och litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström på Göteborgs filmfestival. Det mötet blev startskottet för ett dokumentärt filmdrama om Moa Martinsons liv.
Filmen lyfter fram Moa Martinson som den första #metoo och presenterar en ny bild av äktenskapet mellan henne och Harry Martinson och av hennes betydelse för hans författarskap.
– När Ebba och jag träffades hade jag redan haft hennes doktorsavhandling om Moa Martinson (Moa Martinson: Skrift och drift i trettiotalet (1987), reds. anm.) som min bibel och vi sa genast att – ja men då gör vi en film, berättar Maj Wechselmann på telefon från hemmet i Stockholm. Maj Wechselmann, som är född 1942 i Köpenhamn, utbildade sig till skådespelare och var verksam vid Narrenteatern i Stockholm. 1970 regisserade hon sina första filmer – kortfilmerna Ritva och Sotchi – en rysk stad. Totalt har det blivit över 50 filmer och många av dem har handlat om kvinnors liv och kamp för jämställdhet.
2008 kom till exempel Bang och världshistorien om journalisten Barbro Alvings liv och yrkesgärning.Wechselmanns senaste film Min mor (2017) berättar hennes egen mammas fascinerande historia.
I nya Moa Martinson landsmodern är det återigen ett stark kvinnoöde i fokus. Maj Wechselmann står för regin och har också skrivit manus tillsammans med Ebba Witt Brattström Filmen inleds med den berömda förlossningsscenen från Moa Martinsons debutroman Kvinnor och äppelträd och när jag frågar Maj Wechselmann vad som gör Moa Martinson och hennes liv så viktigt än i dag kommer svaret snabbt.
– Det är det här med metoo. Moa Martinson var den första som skrev om våldtäkt i hemmet, det var tabu då, inget man skrev om. Sedan är det också för att man efter filmen ska kunna fråga sig hur vi har tagit oss från det liv som var Moas och andra kvinnors då till där vi är i dag.

Viktigt i filmen är så klart också förhållandet och äktenskapet mellan Moa Martinson och författaren och Nobelpristagaren Harry Martinson där Maj Wechselmann tillsammans med Ebba Witt Brattström – som också medverkar i flera intervjuscener i filmen – ännu tydligare vill lyfta fram Moa Martinsons betydelse för Harry Martinsons författarskap.
– Ska vi ge Moa medalj, frågar sig Maj Wechselmann. Jag tycker det. Vi dirigerar om det och tar Nobelpriset från Harry och ger till Moa.
– Innan Harry kom hem till Moa hade han varit arresterad för lösdriveri sex gånger och skrivit 20 dikter, fortsätter hon. Fyra år efter att han landat hos Moa har han gett ut fyra romaner som kritikerna är fullständigt hysteriska över. När ska Moa få upprättelse för detta? Hon är 14 år äldre, räddar livet på honom och är hans mentor och deras äktenskap resulterar i så otroligt många bra böcker.

Förutom intervjuinslagen med Ebba Witt-Brattström består Moa-filmen av dramatiserade inslag från hennes självbiografiska böcker och även starka intervjuer med två av Moas barnbarn. Mycket av bildmaterialet är från stugan Johannesdal i Sorunda socken där Moa slet hårt för sina barns och sin egen överlevnad under och efter sitt första äktenskap, med Karl Johansson – som i filmen beskrivs som alkoholiserad och våldsam.
I filmen får vi se henne tjuvfiska och jaga och filmen tar även upp den stora tragedin när två av hennes barn drunknar. Stora delar av filmen är också inspelad i Norrköping där Moa Martinson bland annat bodde med sin mor och styvfar och det finns fantastiska masscener med kvinnliga industriarbetare.
– Jag kände några i damkören i Norrköping och frågade om det var intresserade av att göra en stor scen. Som svar skickade de en bild av alla med armar i luften – ett stort jaa!, berättar Maj Wechselmann om de scenerna. När vi skulle filma hade vi inte kostymer så det räckte men det visade sig att många av kvinnorna hade sytt sina egna dräkter.

Moa Martinson landsmoder hade världspremiär på årets filmfestival i Göteborg och har sedan visats runt om i Sverige i olika sammanhang. När jag pratar med Maj Wechselmann har hon så sent som dagen innan varit i Finspång och talat i samband med en visning.
– Det kom 124 personer och dagen innan var Ebba och jag i Göteborg och då kom det 191, berättar hon. Det är inte som på stadion kanske men det är mycket i de här sammanhangen och folk är starkt berörda av filmen.

Nu kommer Moa-filmen till Skåne och visas på Panora i Malmö 7 och 9 mars, Scala i Ystad 10 mars och Kino i Lund 6 och 16 april. Längre fram ska den också visas av SVT men Maj Wechselmann hoppas det dröjer ett tag.
– Den ska ses på bio med surroundljud, slår hon fast och avslöjar att hon drömmer om att fortsätta Moa-arbetet och göra en spelfilm.
– Det är min största önskedröm, det skulle fördjupa bilden av Moa ännu mer.
– Och jag vet precis vem som skulle göra huvudrollen, lägger hon till innan vi avslutar samtalet. Det är helt självklart att det ska vara Mia Skäringer. Hon är som klippt och skuren.

Maj Wechselmann om …
… hur det var att jobba med Ebba Witt-Brattström: ”Det var enormt inspirerande. Hon är en väldigt bra tjej.”
… Anders Wahlgrens långfilm Moa från 1986 med Gunilla Nyroos i huvudrollen som Moa: ”Anders Wahlbergs film hade stora förtjänster och liksom Ebba Witt Brattströms doktorsavhandling tog den fram Moa. Men nu ska vi ta fram henne så att hon aldrig försvinner.
... hur hon själv hittade fram till Moa Martinsons böcker: ”Det var lite av en tillfällighet ett år när jag skulle åka hem från Göteborgs filmfestival och funderade över vad jag skulle läsa. Då hittade jag Harry Martinsons Nässlorna blommar som jag aldrig läst och läste den och blev helt tagen. Sedan tänkte jag att man kanske skulle läsa Moa Martinson också och så gjorde jag det och blev ännu mer tagen. Sedan hittade jag Ebbas doktorsavhandling om Moa i min feministiska väninnans bokhylla och snodde den och hade som min bibel.”
… vad hon tycker när hon ser sin färdiga film: ”Varför gråter människor som ser den? Varför går SPF ut i sin tidning och uppmanar människor att gå till närmaste biograf och se den? Den måste har gjort intryck. det är det jag känner.”