Annons

Vill arbeta med öppna dörrar

Kultur och Nöje MSO:s nye chefsdirigent Robert Trevinos presenterade den kommande säsongen.
Publicerad 15 mars 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Att få en ny chefsdirigent är en omställning och en övergång till något annat.

– Jag vill att det ska bli helt annorlunda för publiken. Det blir många experiment, säger Robert Trevino.

Annons

Men först blir det Mahler. Hans femte symfoni får öppna säsongen 2019.

– Det anses att jag gör Mahler bra, så jag ville öppna med det, säger han.

Förflyttningar och övergångar är också temat för Malmö symfoniorkesters program 2019-2020. Bland annat kommer publiken att få uppleva två kompakta tonsättarfestivaler invävda i det vanliga programmet.

Ludwig van Beethoven och Igor Stravinskij upplevde och tonsatte båda musikaliska omvälvningar.

Beethovens utveckling som kompositör och människa kan publiken följa genom att lyssna på samtliga hans symfonier, fördelade på fyra konserter, under två veckor.

– Det har gjorts förut, men det är sällsynt att spela dem alla under en så kort period, berättar Robert Trevino.

Han säger att man bör komma ihåg att Beethoven upplevde jordskredsliknande skiftningar inte bara i sitt eget liv, när han förlorade hörseln, utan också som i att han såg demokratin födas och mänskligheten resa sig.

Beethovenfestivalen är inte bara en möjlighet för publiken att få sig en rejäl dos Beethoven, utan också en möjlighet för orkestern och dess nye chefsdirigent att utveckla orkesters särart och klang.

Stravinskijfestivalen kartlägger musikaliskt tonsättarens många stilar och tvära kast mellan genrer och olika begreppsvärldar i hans ganska turbulenta liv. Våroffer är given på repertoaren eftersom den blivit den hållpunkt som de flesta pekar på som portalverk för den moderna klassiska musiken. Den spelas två gånger, både på en torsdag och på en lördag.

– Man upplever ett stycke helt olika beroende på vad som kommer före eller efter, säger Trevino.

Annons

Några av Stravinskijstyckena är sådana som uppförs sällan. Ett av dem är danskantaten Les Noces.

– Den har jag velat göra sedan jag var tonåring, berättar han.

Han har dessutom valt att uppföra hela Eldfågeln-baletten och inte det vanligare formatet med en komprimerad orkestersvit.

En annan musikalisk revolution får avsluta vårsäsongen 2020: operan Salome konsertant. Dess upphovsman Richard Strauss tillhör Robert Trevinos favoritkompositörer. Salome är en tonsatt version av Oscar Wildes radikala pjäs om flickan som bad om Johannes Döparens huvud på ett fat.

– Wilde blev kemiskt kastrerad och satt i fängelse för sin homosexualitet. Ni kan tänka er skandalen. Strauss Salome representerar ett annat skifte i musikhistorien: vad man kunde visa på en operascen. Utan den hade vi inte haft någon Lulu eller Wozzeck, säger Robert Trevino.

En av de saker som attraherade honom med Malmö Live och Malmö symfoniorkester var de öppna dörrarna. Bokstavligt talat.

– I USA slänger de ut dig och låser dörrarna när konserten är slut. Att dörrarna alltid står öppna här, det var så jag ville arbeta med orkestern och programmet.

Han vill öka kontaktytorna mellan orkestern och publiken. Han menar att man inte kan bli alltför beroende av den fina konserthallen med det fantastiska ljudet. Man måste söka upp publiken på andra sätt också.

– I framtiden vill jag att konserterna i stora salen bara är en del av det vi gör som orkester.

Orkestern är med på noterna, tror han.

Annons

– Eller … Ingen har i alla fall sagt nej till mig, hitintills.

Han skrattar. Utmaningarna kan vara beroendeframkallande för musikerna, tror han.

– Jag kommer säkert att ångra det senare. Det kommer att skapa ett sug efter det nya, efter alltmer komplicerade utmaningar hela tiden.

Han tycker att förnyelser för orkestern och formatet speglar staden runt omkring dem.

– Malmö är i en övergångsfas. Från vad till vad vet vi inte säkert, men utvecklingen är spännande, säger Robert Trevino.

Fakta:

Beethovenfestival, 10-19/10 2019.

10/10 spelas symfoni 1 till 3, 12/10 spelas symfoni 4 och 5, 17/10 spelas symfoni 6 och 7 och 19/10 spelas symfoni 8 och 9.

Ludwig van Beethoven (1770- 1827) skrev nio symfonier, som senare ofta fått tillnamn av typen ”ödessymfonin” och ”pastoral”. Han har också skrivit solokonserter och mycket kammarmusik. Han försökte sig på vokalmusik, men blev inte nöjd med resultatet. Trots det spelas hans enda opera Fidelio fortfarande ofta.

Beethoven förlorade hörseln i slutet på tjugoårsålder. Under hans ”sena period” 1812-1827 skrev han stycken som i musikalisk experimentlusta låg långt före sin tid.

Symfoni nr. 9, ”Ode till glädjen”, som inkorporerar text av poeten Heinrich Schiller, används som ett slags inofficiell ”nationalsång” för EU.

Stravinskijfestival 5-14/3 2020.

Då spelas Våroffer 5/3, Våroffer 7/3, Oedipus Rex 12/3 och Eldfågeln 14/3.

Igor Stravinskij (1882-1971). Stravinskij är kanske 1900-talet mest inflytelserika kompositör.

Han komponerade i ett ovanligt stor antal stilar och genrer. Genombrottet kom genom tre baletter beställda av Sergej Djagilev: Eldfågeln, Petrushka och Våroffer, som orsakade lätt uppror vid preimären på grund av sitt moderna tonspråk.

Stravinskij var intresserad av många kulturella uttryck och samarbetade bland annat med Pablo Picasso. Han levde under sista tiden av sitt liv i USA och har en stjärna på the Hollywood walk of fame.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons