Foto: Johan Nilsson / TT

Fler trafikpoliser ska minska dödligheten på vägarna

Förra året dog 82 människor och 433 skadades svårt i södra Sverige. Nu ska trafikpoliserna och hastighetskontrollerna bli fler.

– Genom att sänka medelhastigheten på våra vägar kan vi minska antalet dödade och skadade i trafiken, säger regionpolischefen Carina Persson i ett pressmeddelande.
2017 omkom 253 personer på Sveriges vägar. Det var det lägsta antalet omkomna i trafiken sedan 40-talet. Under förra året ökade dock antalet omkomna i trafiken igen.

Under 2019 förstärker polisen regionens trafikgrupper med 14 trafikpoliser och två bilinspektörer.
– Det kommer inte att vara tillräckligt, men det kommer ett vara ett steg i rätt riktning. I takt med att vi framöver kommer att växa än mer kommer vi under de kommande åren att tillföra ytterligare resurser, säger Carina Persson.

När det gäller antalet döda i trafiken har hastigheten en avgörande betydelse. Därför är en del av polisens förstärkta uppdrag att se till att hastighetsbegränsningarna följs. I dag följer endast 45 procent av all trafik hastighetsgränsen, en siffra som varit oförändrad sedan man började mäta i mitten av 1990-talet.
– Vi vet alltså att vi med relativt enkla medel faktiskt kan påverka hur många människor som dör på våra vägar om vi arbetar på de vägar som är olycksdrabbade, säger Peter Hellqvist, processledare för trafikverksamheten i region Syd.

Under de senaste åren har region Syds hastighetskontroller blivit färre. 2015 utfärdades 22 221 ordningsbotar för hastighetsöverträdelser. Under 2018 skrevs det endast 14 284. Samma tendens ses i hela landet, något som man nu vill ändra på i region Syd. Utöver fler kontroller på fler platser ska även toleransen mot hastighetsöverträdelser vara låg. Fortkörning från 6 kilometer ska rapporteras.